Behöver lite hjälp med antenner och sånt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Behöver lite hjälp med antenner och sånt

Inlägg av rehnmaak »

Jag tänkte att det skulle vara intressant att försöka mäta lite radiofrekvent utstråling från en apparat jag pysslar med. Apparaten ifråga har jag mätt i ett EMC-lab tidigare.

Första problemet: Hitta en antenn som passar för ändamålet. Efter lite funderande så har jag byggt en vanlig kvartvåg dipol med 2.5kvadrat kabel upptejpad på en brädstump. Längden är 1.42m mellan spetsarna, dvs den ska vara anpassad för 100MHz. Till detta är koppat en koaxialkabel 50ohm till spektrumanalysatorn.

Brusgolvet när jag mäter ligger på ca -120dBm utan apparat på och slår jag på apparaten så ökar det ca 2dB. Mätsträckan är 3m.

Kan man uppskatta fältstyrkan?

Måste man ha bättre mätutrustning för att öht kunna göra denna typ av mätningar?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vid vilken resolusion band width? det har hög påverkan på visad signalastyrka.

Har du bra ingångssteg med lågbrusig LNA på typ 1.5 dB NF och 35 dB gain till en obeväpnad 'vanlig' spectrumanalysator så bör den visa runt -127 - -128 dBm vid 30 kHz RBW med avslutad ingång/ostörd antennomgivning. För att kunna säkert säga hur mycket en störkälla 'stör' så bör signalen ligga runt 10 dB över brusgolvet på instrumentet. Får man en puckel med 3 dBm höjning på brusgolbvet så är störningen ungefär samma som instrumentets brusgolv - dock bör man kontrollera detta med en signalgenerator som har dämpare som kan gå så låg ned och helt enkelt avläsa intälld signalstyrka när man får samma pukelhöjd på spectrumanalysatorn.

Oftas är problemet med sådana mätningar är att hitta en omgivning som är tillräckligt tyst. Just omkring 100 MHz så har du alla FM-kanaler som kan inverka mer än menligt på resultaten. Det handlar också om att man har ingångssteg som är tillräkligt låbrusiga. Vanliga spektrumanalysatorer typ hp8594 har mer än 20 dB i brusfaktor och måste ha hjälp med en LNA om man skall jaga störningar i brusgolvet. andra modernare speckar främst för fält och servicebruk har ofta en inbyggd LNA, men har sällan så lågt som bara 1-2 dB NF - i praktiken får man bygga sina LNA själv om man skall ha god kontroll på detta.

Skall man EMC-kolla sina saker så räcker inte bara 100 MHz - du skall mäta från 30 MHz till 3 och 6 GHz med 120 kHz bandbredd (ingen instrument har den bandbredden - man räknar om lite istället) vilket innbär en hel uppsättning av olika - kontrollerade antenner - i många fall logperiodiska antenner om du skall ha stor bandbredd på bara ett fåtal antenner.

att köpa sådana kontrollerade antenner är milt sagt svindyrt...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det var inte lätt att se något och som sagt man kunde se en liten höjning av brusgolvet med apparat på.

Enligt specen så ligger input noise på -110dBm på den spektrumanalysatorn jag har (TEK 494P) vid 1kHz RBW vilket kan stämma med de ca -120 som jag har.

Det hade varit intressant om man kunde sett de toppar som jag *vet* finns där men icke... Topparna ska ligga närmare 40dBuV/m, därav frågan om man kunde estimera fältstyrkan med den enkla antennen jag byggt med -120dBm på ingången.

En gissning jag har gjort med hjälp av antennfaktordiagram på bicone-antenner ger ca 20dBuV vid 100MHz vilket skulle ge ca -87dBm (vid 40dBuV/m), men det verkar inte stämma.
Skriv svar