Skall inte elektronik fungera före komponenter brinner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kifkroker

Skall inte elektronik fungera före komponenter brinner?

Inlägg av kifkroker »

Efter att ha felsökt ett mini-itx moderkort som ej gett några tecken på liv visar det sig att det fungerar när jag inte har vga-kontakten i. Stoppar jag i den så slocknar det. Min pico-psu kanske är för klen tänkte jag då och stoppar i atx-kablen från min vanliga burk. Vips så brinner en smd-komponen upp till min förtvivlan och sprider en doft av uppgivenhet. Jaha, tack för den tänker jag och testar med pico-psu:n igen för att kolla om det fortfarande finns liv i kortet. Jaha då fungerade visst allting - bootade perfekt med bild och allt.

Några ideer om vad som brann upp för att få det att fungera? Den satt ganska nära vga kontakten
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Någon diod mellan VCC och gnd kanske.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mät spänning mellan ditt mini-itx kort och vga-kontakt med exakt samma inkoppling som när du brände kortet med en multimeter inställd på AC >230V.
Kolla speciellt vilket vägguttag nätdelarna satt i samt ev kopplingsdosor/förlängnings sladdar som varit inkopplade.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

skärm och samtliga inblandade psu:er sitter på samma grendosa. Men vad kan felet ha varit? Det är så märkligt tycker jag. Kortet är så gott som nytt och har inte utsatts för något fysiskt våld.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror det var en felvänd tantalelektrolyt som small när du fick lite kraft bakom. Nu när den är borta så lastar den inte ditt lilla agg lika mycket.
Skriv svar