Interface från PiC till persondatorns comport...
- grapetonix
Interface från PiC till persondatorns comport...
Hur bygger man upp det egentligen? Både vad gäller mjukvara och hårdvara? Nån som har en bra guide samt hur fixar man till det rent hårdvarumässigt?
Nåt man ska tänka på? Inte så dunderkul att råka bränna moderkortet i PC:n direkt och... Behövs det en nivåkonverterare som tex MaX232? Har hört att 1=5V och 0=0V ska funka på många av dagens datorer, trots att standarden tydligen är -5 och 5...
tack /grape
Nåt man ska tänka på? Inte så dunderkul att råka bränna moderkortet i PC:n direkt och... Behövs det en nivåkonverterare som tex MaX232? Har hört att 1=5V och 0=0V ska funka på många av dagens datorer, trots att standarden tydligen är -5 och 5...
tack /grape
Re: Interface från PiC till persondatorns comport...
Använd en MAX232 eller 202, det är mycket enkelt. Bara själva kretsen och 5 kondingar (har jag för mig). Finns komplett exempel på ELFA om du söker på MAX232. Har gjort detta själv och det funkar utmärkt. Jag fick min krets som gratis sample hos Maxim.grapetonix skrev:Hur bygger man upp det egentligen? Både vad gäller mjukvara och hårdvara? Nån som har en bra guide samt hur fixar man till det rent hårdvarumässigt?
tack /grape
-
- Kontakt:
Det finns en MAX233 som har inbyggda kondingar, men den är tyvärr typ 4-5 ggr så dyr som en 232'a. Fast det känns oerhört lyxigt att slippa pula på 5 st kondingar runt kretsen.
Vad gäller vad du ska koppla MAX'en till så klarar man sig nästan alltid bra med att bara ansluta RX & TX ( och GND förståss). Övriga signaler är bara för handskakning och modemrelaterade saker som Ring Detect och Carrier Present.
Vad som man skulle kunna tänka sig om man vill offra 2 pinnar extra på din uC och vill stöka med hårdvaruhandskakning för att slippa tappa tecken i extrema hastigheter är att koppla in CTS/RTS också. Men det har jag sluppit göra de senaste 15 åren. Dagens prylar klarar av att behandla ett antal 1000 tecken i sekunden utan att ens bli lätt ansträngda.
EDIT: Kom att tänka på att du hade fått polariteten fel i ditt första inlägg. Negativa spänningar är en 1'a och positiva är en 0'a.
Vad gäller vad du ska koppla MAX'en till så klarar man sig nästan alltid bra med att bara ansluta RX & TX ( och GND förståss). Övriga signaler är bara för handskakning och modemrelaterade saker som Ring Detect och Carrier Present.
Vad som man skulle kunna tänka sig om man vill offra 2 pinnar extra på din uC och vill stöka med hårdvaruhandskakning för att slippa tappa tecken i extrema hastigheter är att koppla in CTS/RTS också. Men det har jag sluppit göra de senaste 15 åren. Dagens prylar klarar av att behandla ett antal 1000 tecken i sekunden utan att ens bli lätt ansträngda.
EDIT: Kom att tänka på att du hade fått polariteten fel i ditt första inlägg. Negativa spänningar är en 1'a och positiva är en 0'a.
- grapetonix
Jepp, verkar som det är okej för hobbybruk. Hittade även denna sida...
http://fargo.itp.tsoa.nyu.edu/~tigoe/pc ... bpro.shtml
http://fargo.itp.tsoa.nyu.edu/~tigoe/pc ... bpro.shtml
-
- Kontakt:
Dock så fungerar det nog bara i picbasic eller om man bitbangar själv eftersom man blir tvungen att invertera signalen för att nollorna och ettorna ska bli rätt.
' Set Debug mode: 0 = true, 1 = inverted
DEFINE DEBUG_MODE 1
Jag har inget minne av att jag sett att man kan invertera via flagga om man använder UART'en, men där kan jag ha fel förståss....
' Set Debug mode: 0 = true, 1 = inverted
DEFINE DEBUG_MODE 1
Jag har inget minne av att jag sett att man kan invertera via flagga om man använder UART'en, men där kan jag ha fel förståss....
Har kopplat direkt via ett motstånd och det fungerar fint.
Programmerar med Pic basic och där sätter man picens port att inventera signalen.
Enligt manualen: While single-chip RS-232 level converters are common and inexpensive, the excellent I/O specifications of the PICmicro allow most applications to run without level converters. Rather, inverted input (N300..N9600) can be used is conjunction with a current limiting resistor.
Manual: http://www.microengineeringlabs.com/res ... pbpmanual/
Programmerar med Pic basic och där sätter man picens port att inventera signalen.
Enligt manualen: While single-chip RS-232 level converters are common and inexpensive, the excellent I/O specifications of the PICmicro allow most applications to run without level converters. Rather, inverted input (N300..N9600) can be used is conjunction with a current limiting resistor.
Manual: http://www.microengineeringlabs.com/res ... pbpmanual/