Styra 5A strömmar i fordon
Styra 5A strömmar i fordon
Jag har inte alla detaljer angående detta så därför blir frågeställningen lite luddig:
Om storlek, pris, tillförlitlighet och möjlighet att serieproducera är viktiga parametrar, vad är då det bästa sättet att styra diverse elutrustning (max 5A) i ett fordon (12V) med hjälp av små tvålägesströmställare (max 100mA)?
1. Vanliga bilreläer sida vid sida?
2. Kretskortsmonterade reläer?
3. Någon typ av halvledare? Vad i så fall?
4. Något annat alternativ jag inte tänkt på?
Tyvärr så kan åtminstone en del av elutrustningen ses som en spole som drar 3A vid 12V och det kan väl gissningsvis ställa till med lite problem vid frånkoppling?
Som sagt, lite luddigt skrivet men jag vet inte själv mer än så här för tillfället.
Om storlek, pris, tillförlitlighet och möjlighet att serieproducera är viktiga parametrar, vad är då det bästa sättet att styra diverse elutrustning (max 5A) i ett fordon (12V) med hjälp av små tvålägesströmställare (max 100mA)?
1. Vanliga bilreläer sida vid sida?
2. Kretskortsmonterade reläer?
3. Någon typ av halvledare? Vad i så fall?
4. Något annat alternativ jag inte tänkt på?
Tyvärr så kan åtminstone en del av elutrustningen ses som en spole som drar 3A vid 12V och det kan väl gissningsvis ställa till med lite problem vid frånkoppling?
Som sagt, lite luddigt skrivet men jag vet inte själv mer än så här för tillfället.
-
limpan4all
En FET modell avancerad - en så kallad "Intelligent Power Switch". De finns för att switcha höga sidan, vilket ofta är ett krav i bilelektronik. Överströmsskydd och flyback-dioder finns också integrerat, i princip är de oförstörbara. Jag skulle föredra sådana före ett relä.
- prototypen