Köra en bilmotor stand-alone?
Köra en bilmotor stand-alone?
Jag går och funderar på ett litet mega-projekt; att marinkonvertera en Volvo D5-motor. Problemet är ju att man vill få den att gå utan lambda-sensor och kat-temp. Helst vill man ju starta den via en tryckknapp, men med orginaltändningslåset är också OK. Är det så enkelt att man kan plocka motor, styrenhet, tändningslås och kabelstam på skroten, och sen köra motorn stand-alone? Man kommer förstås att få en massa ODB2-felkoder, men de kan man ju ignorera.
Kolla på min hemsida för mer detaljer på motorn och mer tankar kring projektet.
Kolla på min hemsida för mer detaljer på motorn och mer tankar kring projektet.
Varför jag inte vill ha en 240-motor? För då kunde jag lika gärna köpa en marin B20 för några tusenlappar. Jag vill ha en motor som har högt hk/kg utan att drivas på bensin eller annat raketbränsle. Jag vill ha en standardmotor som också finns i marin version (Volvo Penta D3 är byggd på Volvo Personvagnars D5). Jag har redan kontrollerat att all hårdvara går att fixa, en firma i göteborg ska tillverka den. Problemet är ju mjukvaran.
Jag hade gärna använt megasquirt eller något liknande, hade beställt den för länge sen _om_ den hade funnits för dieselmotorer.
@bearing:
Ja, egentligen vill jag ju köra med den. Men jag vet inte om det går. Om den sitter innan turbon så borde det ju gå, efter turbon blandas avgaserna med vatten och då funkar det inte. Katalysatortempen funkar ju garanterat inte. Men om det bara är en sensor så kanske man kan simulera den.
Som sagt är hårdvaran "löst" och jag köper ett färdigt kit med marina kyldelar. Kammar, ventiler och ventilsäten och allt annat "internt" i motorn är samma på bilvarianten och marinvarianten. Den har ett högt och mycket jämt vridmoment. Motorn har högt antal HK per Kg (4gr högre än de befintliga motorerna). Alltså, motorn lämpar sig mycket bra för marinkonvertering. _OM_ man kan få den att starta
Jag hade gärna använt megasquirt eller något liknande, hade beställt den för länge sen _om_ den hade funnits för dieselmotorer.
@bearing:
Ja, egentligen vill jag ju köra med den. Men jag vet inte om det går. Om den sitter innan turbon så borde det ju gå, efter turbon blandas avgaserna med vatten och då funkar det inte. Katalysatortempen funkar ju garanterat inte. Men om det bara är en sensor så kanske man kan simulera den.
Som sagt är hårdvaran "löst" och jag köper ett färdigt kit med marina kyldelar. Kammar, ventiler och ventilsäten och allt annat "internt" i motorn är samma på bilvarianten och marinvarianten. Den har ett högt och mycket jämt vridmoment. Motorn har högt antal HK per Kg (4gr högre än de befintliga motorerna). Alltså, motorn lämpar sig mycket bra för marinkonvertering. _OM_ man kan få den att starta
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Just lambdasond och katalysatortemperatur lär väl inte vara något problem eftersom det är en diesel.
Kolla hur mycket givarsignaler det kommer från utanför motorrummet, för de borde vara de enda som ställer till det för dig.
Sedan vet jag inte hur mycket av övriga kontrollsignaler som man kan klara sig utan. Jag misstänker att mycket information om krockkuddar, ABS, lampor, hastighet och liknande tas in i motorstyrdonet. Eller är _motor_styrningen separat från det andra?
Kolla hur mycket givarsignaler det kommer från utanför motorrummet, för de borde vara de enda som ställer till det för dig.
Sedan vet jag inte hur mycket av övriga kontrollsignaler som man kan klara sig utan. Jag misstänker att mycket information om krockkuddar, ABS, lampor, hastighet och liknande tas in i motorstyrdonet. Eller är _motor_styrningen separat från det andra?
En bilmotor som är konstruerad för just bil har helt fel kamaxeltider för användning i en båt. Varvtals områden där man behöver optimera för moment och bränsleekonomi ligger på helt olika ställen. Om det går att få en "marinkamaxel" och software samt arrangera ordentlig kylning till avgasgrenrör och turbo så bör inte styrningen i övrigt vara något stort problem i jämförelse.
På tal om Volvo 5:a i båt:
Du har väl kollat in http://www.hilmersson-racing.com/.
Kolla på jetbåtprojektet.
Den killen har finish på prylarna.
Iofs bensin, men men...
Du har väl kollat in http://www.hilmersson-racing.com/.
Kolla på jetbåtprojektet.
Den killen har finish på prylarna.
Iofs bensin, men men...
Vad jag kan se är immobilizern kopplad till CEM (Central Electronic Module) som i sin tur pratar CAN med ECM. Ska du ta med CEM i båten är det risk att den vill ha med sig ett gäng styrenhetskompisar till... Det enklaste vore kanske att prata med ett företag som håller på med chiptrimning och få en mjukvara utan IMMO. Du behöver bara övertyga dem att du ska ha den i båten och inte i en laptop som du har med dig när du stjäl bilar...
Vet inte hur det går att tanka mjukvara utan CEM iofs...
Vet inte hur det går att tanka mjukvara utan CEM iofs...
Förlåt det sena svaret, har varit på skidsemester en vecka.
Jag hittade endel intressant information om elsystemet i en bukt i närheten. Visserligen för den äldre varianten av motorn, men det mesta ska vara samma.
Nedanstående kopplingar är sådana som inte kommer finnas i båten.
Sen tillkommer CEM som pratar CAN med ECM. Enligt schemat sitter de på samma buss. Jag vet inte om det går att programmera utan CEM, eller om det går att sköta via CAN, annars är man väl hänvisad till bänkprogrammering med BDM.
CEM är kopplad till startspärren, och drar startmotorrelät. den är också kopplad till ECM. Jag antar att man inte kan dra startrelät utan att skicka något magiskt till ECMen. Antar att startmotorn går runt men att ECMen inte startar motorn.
Jag hittade endel intressant information om elsystemet i en bukt i närheten. Visserligen för den äldre varianten av motorn, men det mesta ska vara samma.
Nedanstående kopplingar är sådana som inte kommer finnas i båten.
Kod: Markera allt
7/8 Pressure sensor, Climate control system
7/25 Impulse Sensor
8/17 EGR valve
8/18 EVAP valve
7/123 Clutch pedal sensor
6/44 Cooling fan, electrics box, engine compartment
6/67 Pump, fuel leakage control
4/71 Cooling fan control module
7/73 Coolant level sensor
7/16 Coolant temperature sensorCEM är kopplad till startspärren, och drar startmotorrelät. den är också kopplad till ECM. Jag antar att man inte kan dra startrelät utan att skicka något magiskt till ECMen. Antar att startmotorn går runt men att ECMen inte startar motorn.