Jag har under en längre tid funderat ihop ett projekt som jag nu vill försöka genomföra.
Det är så att jag vill bygga ett kretskort med en processor som, till en början,
kontrollerar ett servo (vinkel) och en motor (rotation).
Dessa två skall i slutändan kontrolleras av en joystick men även här, till en början,
kommer det vara fyra stycken tryckknappar / strömbrytare som agerar kontroller.
Eftersom jag skriver på detta forum så har ni säkert listat ut att jag behöver lite
hjälp och då är det med vad jag ska använda för byggnation och programmering.
Jag har arbetat med att plocka bort komponenter för att ersätta dem med nya och jag
har kunskaper i både yt och hålmontering. Jag har byggt enklare saker själv som ex.vis
en liten modul baserad på timer kretsen NE555 och lite sådant. Men inget så här
avancerat.
För programmeringen så vet jag ju givetvis att det handlar om ett helt annat språk,
men jag har arbetat i flera år med utveckling av webbsajter i PHP så jag har kunskapen
om hur programmering fungerar och anser att jag har relativt lätt att lära mig nya språk.
Nedan följer frågor i en enkel följd så jag hoppas det blir lätt att svara på det ni kan.
Frågor
1. Vad ska jag använda för processor? AVR eller PIC? Jag har fått för mig att en AVR
har fler in/ut gångar och ska vara lättare att arbeta med än vad PIC är? Vilken kan ni
rekommendera för mitt projekt?
2. Vad ska jag använda för att programmera processorn? Går det att använda billigast
möjliga eller ska man satsa lite pengar och köpa en dyrare?
3. En motor kan ju, och jag vill att ju att den ska det, gå i båda riktningarna. Hur styr
man detta, programmeringsmässigt i processorn? Byter man bara på polerna på nåt sätt
eller hur fungerar det?
4. Servon har jag förstått ska man ge pulser. Dessa pulser ska se ut på ett speciellt
sätt och när man ger dem ett värde så arbetar den för att uppnå detta värde, därav
så ändras vinkeln. Eller hur?
Men måste man aktivt ligga och pumpa ström in i servot för att det ska bibehålla vinkeln
eller stannar det på angivet läge när man tar ifrån strömmen? Jag menar om man jämför
med en rc-bil så går ju servot tillbaka till noll-läge, men det är receivern som gör detta?
5. Finns det någon som vet något om släp-kontakter eller liknande? Eftersom den
plattform som motorn skall driva ska kunna gå långt mer än 360 grader så kan det ju
bli lite jobbigt om man måste bygga in 20 kilometer kabel i projektet bara för att försäkra
sig om att sladdarna inte trasslar ihop sig
Gärna något hållbart och så underhållsfritt som möjligt.
6. Vad är det för programmeringsspråk man använder för processorerna och finns det
sajter med exempelkod som man kan testa för att lära sig? Jag har alltid varit sådan som
lär sig genom att titta på existerande kod snarare än att ligga och läsa 700 sidor
med information.
7. Förmodligen går detta, men bara som en bekräftelse. Går det att bygga in en
temperatursensor som processorn läser av ex. var trettionde sekund och om
temperaturen går över en gräns så startas en extern komponent? ex.vis värmare / kylfläkt.
8. Vidare så har jag funderingar på att implementera fler externa funktioner som ex.vis
ett gyro. Kan man på något sätt då använda gyrot för att ställa in en startpunkt och
snabbt återgå till detta mha. processorn som styr servot och motorn och jämför värdena
från startpunkten mot gyrot? Förstår ni?
9. Om jag skulle vilja kunna styra servot och motorn via ex.vis datorn och kanske ändra
hastigheten via ett program som jag skriver till projektet, går det att spara dessa
ändringar i processorn eller på ett externt minne eller åtminstone använda dem
on-the-fly från programmet mot processorn?
10. Finns det någon som vet vad ut-data blir från en joystick? Kan man koppla in en
sådan, om man hittar någon, på samma sätt som ex. fyra stycken strömbrytare?
Några frågor så här i starten och fler lär det bli när jag lyckas komma på tillräckligt bra sådana.
Jag tackar på förhand och tänk på att ni behöver inte skriva några avhandlingar, korta
svar räcker gott och väl, behöver jag mer information så får jag fråga.
// Chris