Pasta eller alternativ till detta?
Pasta eller alternativ till detta?
Började nyligen ett nytt jobb och noterade att det finns en del olika pastor.
Gillade en penna med pasta i som liksom flöt ut.
Den verkade ge bäst resultat.
Men vad har ni för erfarenheter?
Vad tycker ni är bäst?
Vad tvättar ni bort pastan med?
Vi kör med 99.5% ig sprit, stod iofs etanol 99.5% på flaskan.
Gillade en penna med pasta i som liksom flöt ut.
Den verkade ge bäst resultat.
Men vad har ni för erfarenheter?
Vad tycker ni är bäst?
Vad tvättar ni bort pastan med?
Vi kör med 99.5% ig sprit, stod iofs etanol 99.5% på flaskan.
Hmm, när jag tänker efter så kallades det nog för fluss egentligen, hemma kör jag ju utan varken pasta eller fluss, bara isopropanol.
Är pastan det man klistrar fast de ytmonterade komponenterna med?
Vi kör nästan enbart ytmonterat.
Pilligt att montera och placera benen rätt.
Görs under mikroskop dessutom.
Är pastan det man klistrar fast de ytmonterade komponenterna med?
Vi kör nästan enbart ytmonterat.
Pilligt att montera och placera benen rätt.
Görs under mikroskop dessutom.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej det är inte det man klistrar fast komponenterna med. Lödpasta är en grå blandning av fluss (och bindmedel?) och nedmalet tenn som man pluttar ut på lödöarna, och sedan i ugnen smälter tennet i pastan, sugs ihop av ytspänningen och bildar en hel tennklump, som då blir till en lödning. Flusset flyter ut utanför tennet, och det tvättas då bort när kortet kallnat.
Vanligt lödtenn för elektronik innehåller små kanaler med flussmedel. Det är väldigt svårt att få bra lödningar med lödtenn utan flussmedel i. Märket Multicoreär vida känt och används av många.
När jag löder där jag behöver extra vätning (dvs att tennet ska flyta ut och fästa extra lätt, som t.ex vid handlödning av ytmonterat) så har jag en penna med filtspets, Kester flux pen #950E. Helt genomskinligt och lättflytande som vatten. Lämnar en knappt synbar mjölkaktig hinna på kopparen. Tycker den funkar bra.
Fussrester, och då särskilt de från det bruna hartsbaserade flusset kan jag tvätta bort med aceton om jag känner för att tvätta kortet. Dock inte på komponentsidan, för aceton är inte så vänligt mot vissa plaster...
Vanligt lödtenn för elektronik innehåller små kanaler med flussmedel. Det är väldigt svårt att få bra lödningar med lödtenn utan flussmedel i. Märket Multicoreär vida känt och används av många.
När jag löder där jag behöver extra vätning (dvs att tennet ska flyta ut och fästa extra lätt, som t.ex vid handlödning av ytmonterat) så har jag en penna med filtspets, Kester flux pen #950E. Helt genomskinligt och lättflytande som vatten. Lämnar en knappt synbar mjölkaktig hinna på kopparen. Tycker den funkar bra.
Fussrester, och då särskilt de från det bruna hartsbaserade flusset kan jag tvätta bort med aceton om jag känner för att tvätta kortet. Dock inte på komponentsidan, för aceton är inte så vänligt mot vissa plaster...
kan man inte få tag på ren metanol/etanol-blandningar (dit hör _INTE_ T-röd) så kan man köra med isopropanol - betydligt snällare mot plasterna är vad tex. aceton är.
det viktiga är att tvättspriten inte innehåller vatten som blir kvar som små droppar när det torkar (vilket T-röd gör i alldeles för stor mängd) och andra ämnen och rester (vilket T-röd också innehåller för mycket av som bittermedel och färgmedel) Har sett någon nämt konc. spolarvätska fungerar för kretskortstvätt - kolla i alla fall tänkta tvättvätskan genom att droppa några droppar mot en glasuta och se om det bli något kvar när det har torkat.
det viktiga är att tvättspriten inte innehåller vatten som blir kvar som små droppar när det torkar (vilket T-röd gör i alldeles för stor mängd) och andra ämnen och rester (vilket T-röd också innehåller för mycket av som bittermedel och färgmedel) Har sett någon nämt konc. spolarvätska fungerar för kretskortstvätt - kolla i alla fall tänkta tvättvätskan genom att droppa några droppar mot en glasuta och se om det bli något kvar när det har torkat.
Borde finnas på apoteket, hos oss ligger det iaf i sådana där bruna glasflaskor man hade hostmedicin i när man var liten för 25 år sedan.blueint skrev:Var hittar man rena metanol/etanol lösningar? (passande kretskortstvätt)
Vad gör för övrigt rester från t.ex. t-röd ..?, estetiskt, kortis, ?
Finns det inte något som kallas för teknisk sprit?
Mest för att det ser sörjigt ut även efter tvätt - kort sagt så ser det inte riktigt rent ut - sedan att händerna smakar bittermedel så fort man hanterar korten även lång tid efter tvätten. Är man för kvick att slå på strömmen efter 'tvätt' och det ser torrt ut så kan stora mängder högvattenhaltig sprit gömma sig under ytm. kretsar mm. och orsaka korrision mellan ledare/ben tills det blir helt torrt.blueint skrev:Var hittar man rena metanol/etanol lösningar? (passande kretskortstvätt)
Vad gör för övrigt rester från t.ex. t-röd ..?, estetiskt, kortis, ?