Aktiv split för ComHem kabelteve som klarar digitalt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Aktiv split för ComHem kabelteve som klarar digitalt

Inlägg av Illuwatar »

Lite mer ComHem-problem från mig - denna gång så gäller det själva infrastrukturen i mitt hem. Under den analoga tiden löste jag två rums TV-mottagning med hjälp av en aktiv splitter. I princip en linjeförstärkare för VHF/UHF med dubbla utgångssteg och med valbar gain. På så sätt slapp jag missanpassning pga två TV-apparater på samma jack. Denna lösning har fungerat bra fram tills jag hängde dit digitalboxen. Uppenbarligen så klarar inte denna aktiva splitter de frekvenser som används för digital TV. Så, nu behöver jag en motsvarande lösning som fungerar med just digital TV.

Så jag är tacksam för alla tips och tricks, inklusive sådant som man måste löda ihop själv.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du provat med en passiv splitter eller har du för låg signalnivå ?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Har du provat mer än en sådan förstärkare/splitter? Jag har kört med en digitalmottagare (DVB-kort i datorn) efter flera olika förstärkare med inbyggd splitt och det har hittils inte varit några problem. Dock kör jag inte en del filmkanaler och annat som kanske ligger på utkanten av frekvensområdet så jag vet inte om min test är relevant för hela frekvensområdet. Tanken var mest att det kanske skiljer från förstärkare till förstärkare???

Edit: Såg nu efteråt att du sa Comhem. Det var ju Boxer, DVB-T, som jag menade. Ursäkta!
BJ

Inlägg av BJ »

Jag använder en vanlig T-korsning till datorn och TV:n. Jag har inte heller vissa filmkanaler, men annars fungerar det digitala.
Dom analoga verkar det inte heller bli nån skillnad på. Men det är inte världens bästa bild på dom från början här...
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

Tidigare användes frekvenser upp till 606 MHz men nu används upp till 862 MHz.
Så nu har du antingen för låg eller hög signal.
Hur är den analoga bilden?
har du antydningar till snö så är signalen för låg och har du sneda ränder eller liknande så är den för hög.
Om du kör med en 2-vägsfördelare dämpar den minst 3,5 db.
Sen dämpar kabeln signalen beroende på hur grov kärnan är i den.
Till exempel 0,7 mm dämpar mycket mer på höga frekvenser än en koax med 1,1 mm kärna. För digitaltv rekommenderar jag minst 1,1 mm kärna om kabeln är längre än 2m typ.
Den förstärkare du har är den tiltbar så att du kan reglera förstärkningskurvan beroende på frekvens?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Bytte ut den aktiva splitten mot en passiv F-split från Kjell - det var inga problem med att hitta kanalerna (vilket inte gick med den aktiva). Nu väntar jag bara på extrakortet så jag kan få bild också...

Uppenbarligen är den digitala signalen robustare än den analoga. Den analoga påverkas lite av den passiva splitten - det märks men inte så det störs allt för mycket. Dessutom så spelar det ingen större roll då det analoga bara är backup ifall det skulle bli något strul med digital-TVn.
tgr

Inlägg av tgr »

Om du har så dålig signal från comhem borde du få dom att fixa den...
Jag kör uttag ->7m kabel -> digitalbox -> 1mkabel -> scart till rfbox -> passiv tkorssplitter -> 1m -> tv. och splitter -> 10m kabel -> passiv splitter -> 10mkabel i två ändar. (kort sagt ett spindelnät) och jag får bra digitalsignal i alla ändar. och analoga kanaler är helt ok överallt med...
peter555

Inlägg av peter555 »

Specen för signalnivån i uttaget är 60-80 dBuV.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ett enkelt sätt att kolla den analoga signalen är att se hur text tv beter sig, sidan skall byggas upp snabbt och utan feltextning, sidan skall sedan ligga där stabilt utan att några bokstäver/siffror som ändrar sig.

Kjelle
Skriv svar