Hjälp! Vilken IR-diod skall jag välja?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Geo

Hjälp! Vilken IR-diod skall jag välja?

Inlägg av Geo »

Ny på forumet och med kunskaper som skruva, byta och löda men inte så mycket mer..
Har lovat syster att reparera hennes fjärr till gammal TV (NEC hemsläpad från Australien!!) Ungarna har pillat bort IR-dioden i fjärren och jag undrar därför vilken som med "störst sannolikhet" bäst passar. Gärna från Elfa då de finns på hemmaplan.

Skall sedan skicka fjärren till henne så jag har ingen möjlighet att köpa olika och testa mig fram. Help!

/Pelle
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

En vild gissning:
LD271 (elfa# 75-201-09) är en gammal trotjänare dessutom billig och med bred strålvinkel.

Jag skulle tro att de flesta IRdioder funkar förutsatt att spänningsfallet inte är betydligt högre än ursprungskomponenten (ta en på 1,2 eller 1,3V).
Möjligen blir räckvidden kort om man tar fel.
3-bens IRmottagare verkar oftare vara gjorda för 940nm än 880nm så jag skulle chansa på 940nm.
(Nu kan det lika gärna vara en liten modul baserad på fototransistor eller PINdiod men det kommer att fungera ändå, möjligen med kortare räckvidd)

För att testa att fjärren funkar efter reparation så kan du bygga en enkel mottagare:
Elirm8608 (elfa# 75-202-81) är en vanlig 3-bens IR-mottagare, den matas med 4,5-5,5V så tre penlightbatterier funkar fint eller så tar du ett 9Vbatteri och en 7805 (5V stabb).
Koppla en lysdiod i serie med en 270Ωresistor mellan + och ut på IRmottagaren.
Lysdioden kommer att flimra när du riktar fjärrkontrollen mot den och trycker på knapparna.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ett än enklare sätt att testa den är att rikta den mot mobilkameran som väll typ alla har en i sin närhet! :) Ir syns oftast på dem,,
probe

Inlägg av probe »

Vilken 940nm diod som helst fungerar i princip.
Skriv svar