LiPo protector [Många bilder på sid. 2]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

LiPo protector [Många bilder på sid. 2]

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag håller på att bygga en skyddskrets till LiPo batteri som ska hindra urladdning samt innehålla en säkring. Förhoppningsvis hinner jag etsa kortet under dagen och då kommer bilder, men jag behöver lite hjälp först..

Bild

Jag tänkte använda mig av MAX410-kretsar, varför? För att de är de enda ytmonterade som jag har hemma.. Men där är två stycken pinnar på den som heter "NULL", vart ska de kopplas?

Alla resistorer tänkte jag ha på 10k, vilket gör att på in- kommer det alltid att ligga 3v och på in + kommer halva batterispänningen ligga. Sålänge som batterispänningen (2 celler) är över 6v (3v per cell) kommer utgången vara hög och ge ström till BC547'an som håller relät öppet och låter strömmen gå framm till behövande saker. När batterispänningen sjunker under 6v kommer utgången bli låg och relät stängs vilket stryper strömen till all elektronik, även till skyddskretsen vilket gör att för att kunna få igång det igen måste man trycka på en knapp som kortsluter relät.

Edit: Det ska sitta en diod parallelt med relät också.

Mvh.
Senast redigerad av squiz3r 8 mars 2008, 13:21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

NULL kanske betyder NC? :?:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Elektric_man: Nix. Jag tror det är något med att man kan trimma in den på något vis :).

Layout:
Bild
Det gula sträcket där uppe ska det sitta en flatsäkring på, och det gula i mitten får jag ta till en liten jumper (sladd) :). De grova banorna är 2,1mm breda, det bör räcka för att kunna ta ut ca. 12A?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Nä, NULL är är väl offsetkorrektionen, om jag minns rätt. Databladet är nog din vän här.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har kollat i databladet men där stog inte så mycket.

Kod: Markera allt

MAX410 Offset Voltage Null
The offset null circuit of Figure 9 provides approximately
±450μV of offset adjustment range, sufficient for zeroing
offset over the full operating temperature range
Vad är "offset voltage"? :oops: Är inte så van vid OP-ampar.. Nån som har lust att förklara?

Mvh.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Med offset null så justerar du op'n så att utgången har 0V när du skickar in 0V på ingången, dvs kopplar ihop + och - ingångarna. Används bara om du har stora krav på exakthet.
Edit: Att du inte har noll ut vid noll in kan bero på tillverkningsspridning eller temperaturberoende.
Senast redigerad av Mindmapper 24 februari 2008, 12:32:17, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack peter555! Jag har skummat igenom den nu, och om jag fattar det rätt kan man bara hoppa över dem om det inte är något som behöver vara väldigt exakt, men kan de i så fall lämnas hängandes i luften?

Mvh
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mindmapper skrev:Används bara om du har stora krav på exakthet.
Innebär att de kan lämnas "as is".
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mindmapper: Tack!

Nu testade jag att koppla ihop det på labbplattan så som det är på kopplingsschemat fast med en LED (med serieresistor) på utgången. Och då slår utgången av vid aldeles för låg spänning.. Efter mätning upptäckte jag att spänningen på in- va för låg.. Så jag plockade bort zenerdioden så jag bara hade pull-up motståndet (10k) inkopplat, och då va fortfarande spänningen på den ingången aldeles för låg, så det verkar som om OP'en drar ner spänningen där, och det borde den väll inte göra om jag har 10Kohm pull-up?

Mvh.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Borde inte vara så.
Matar du bara med positiv spänning. Borde heller inte spela någon roll. Kan du skadat op'n vid lödningen (ESD eler värme). Prova en annan om du har.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har det på en lödfri labbplatta (samma OP, fast i PDIP) så det är inte värmen. Ska testa med en annan också. Jag använder bara possitiv spänning.

Men, hur är det nu igen som en zenerdiod, är det i backriktningen den ska leda när spänningen är över specifierad?

Mvh
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har tagit en ny OP nu, och det verkar fungera bra. Men det är zenerdioden som inte vill fungera korekt.. Men jag tror att jag tar en v.ref istället för zenerdioden. Borde jag koppla ett motståd eller något mellan utgången på v.ref'en och ingången på OP'en?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Läs databladet en gång till, speciellt allt som står om ingångarna i "Electrical specifications". Skadar inte att läsa om utgången dessutom.

Du har valt en helt olämplig produkt för Din applikation.

Kopplingen är dessutom ett typiskt nybörjarmisstag. Reläet kommer att stå och burra när det skall slå ifrån. Det saknas dessutom en viktig komponent vars avsaknad kan få reläet att stanna i läge "till" hela tiden...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Marta: Relät borde ju inte kunna stå och burra eftersom när relät slås av så bryter det ju spänningen till alla andra komponenter, vilket gör att OP'en stängs av.. (Om det var hysteres du menade).

Vilken komponent är det som saknas? Det kan jag inte komma på..

Jag har läst kappitlet om "Electrical specifications", men eftersom jag inte är så hemma på op'ar så säger det inte mig så mycket.. Va det något specielt du tänkte på?

Tack för all hjälp!
Mvh.
Skriv svar