Elkomatic busskommunikation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Elkomatic busskommunikation

Inlägg av vfr »

Är det någon som har idéer om hur ELKO:s busskommunikation, Elkomatic, fungerar?

Någon form av seriekommunikation måste det ju vara. Men på vilket sätt?

Jag har själv inga sådana prylar nu, men det hade kanske varit kul att kunna koppla även sånt till husstyrsystemet i framtiden.

/Håkan
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

statsbygg.no Rapport2.pdf

"Av små systemer kan nevnes Elkomatic og Thorsman IHC. Elkomatic er utviklet av AS Elektrokontakt (ELKO) i samarbeid med Carlo Gavazzi Electromatic AS. Systemet bygger på teknologien til det industrielle styringssystemet Dupline, og kommunikasjonen skjer via en to-tråds bus som alle komponentene (sendere og mottakere) tilkoples."

"Selve styrefunksjonen sitter i en mikroprosessorbasert sentralenhet med kapasitet opp til 128 kanaler. Ved behov for flere kanaler kan flere sentralenheter koples sammen. Sentralenheten har innebygget funksjoner som tidsstyring og alarmer, og programmeres via PC eller RS 232 terminal."

På sidan 15 finns en jämförelse mellan olika system.

byggahus.se diskussion
Tidsluckesystem (TDMA), 128 addresser, ursprung i Dupline systemet som är 20 år gammalt, 1000 bps, förmodligen Open-collector signalering.

tech-archive.net Teknisk diskussion
" As to my knowledge, High-level is 8,2 V. Low-level is 2,2V or less
Channel-Generator = Master-Generator by "inactivity" = all bits zero
sends out a continuous sync train, StartOfTransmission pulse =8 ms
of Low, followed by N (32, 64, 128) pulses at time interval 1 ms,
each pulse Low for 0,3 ms, High for 0,7 ms, to describe the 0-signal.

When 1 is transmitted, this is done by reversing the actual pulse, Low
for 0,7 s, High for 0,3 s.

When a device on the bus wants a bit to become 1, it will short the
bus (typical voltage is 0,7V during the short).
This will be noted by the MG / CG, that answers with a regular 1
sequence."

ieadsm.org dokument.pdf

En risk är nog att man kan bli inlåst hos elko. En ide kan vara att köpa hem den billigaste slavenheten du kan komma över och se om du kan styra den. Och först därefter investera i ett helt system.
Vad kostar dessa slavenheter hos elko?
Användarvisningsbild
digitaliz
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 oktober 2003, 21:27:38
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av digitaliz »

Mjukvaran för Elkomatic är tydligen freeware, läste jag här:
http://www.voltimum.se/page.jsp?id=/con ... .elkomatic
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

voltium.se flyblad5396.pdf
"ELKOmatic er basert p et 2-leder bussystem hvor signalledningen trekkes til alle rom og arealer som omfattes av systemet. Mastergeneratoren utfrer alle styringsfunksjoner, som programmeres etter dine nsker og behov."

"Nye ELKOmatic programmeres enklest med en PC under Windows95. Objektorienterte programmer gjr at en kan glemme vanskelige koder. Klikk og dra p symboler og skriv inn verdier. Dette er oppgaven til installatren, men for spesielt interesserte kan styringsprogrammet legges til hjemme- Pcn. Brukeren skal vanligvis kun forholde seg til enkle bryterpanel."

Systemet blir beroende av opålitligt OS, med en programvara utan insyn, som kopplas till en dyr specialenhet från en leverantör.

Bättre att ha kännedom om protokollet och kunna bygga sin egen AVR/PIC kontrolller.
Användarvisningsbild
digitaliz
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 oktober 2003, 21:27:38
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av digitaliz »

Absolut, jag menade bara att genom att ha tillgång till styrmjukvaran blir det betydligt enklare att ta reda på hur det funkar :)
Reverse engineering är kul ;)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns tydligen en hel del andra bussystem så det kan ju vara på sin plats att kolla efter alternativ. Själv skulle jag vilja ha en envägs strömbrytare som kan fjärrstyras. Gärna med någon smart buslösning t.ex. RS485 etc.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

RS485 är knappast en 'smart' - i avseende intelligent busslösning utan ligger bara på den elektriska gränssnittet och transmisionen.

Vad jag vet så fins det ingen överliggande definition på handskakning, ack, adressering, identifiering ala ethernet och liknande när det gäller RS485 utan avser bara ren elektrisk transportgränssnitt. Resten får man hitta på själv eller använda någon annans standard.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elkomatic är begränsad till 1000 bps, och jobbar med TDMS. Känns lite begränsat. Om man kan köra 100 000 bps och jobba med addresslappar så kan kan lägga in en webbkamera o.dyl.
Differential ger bättre överföring (t.ex. RS485). Alternativt kan man köra Opencollector. Det borde iofs gå att blanda så att enkla enheter jobbar med simpel open-collector. Och snabba enheter jobbar med tri-state differential driver.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Tack för svaren! Jag var mest lite nyfiken, just nu. Det system jag har idag går på någonting som hårdvarumässigt liknar Telefrangs SIOX-buss, d.v.s open collector med strömgenerator. Fungerar utärkt att t.ex optoisolera och även strömmata enklare enheter via bussen. Sedan finns det även en Nexa radiosändare hängande på den bussen för styrning av lösa pluginenheter.

/Håkan
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43270
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Eller CAN. Öppen lösning med kretsar m.m från många leverantörer.
Skriv svar