Oacceptabel brusnivå på laptop mic (med ljudfil)
Oacceptabel brusnivå på laptop mic (med ljudfil)
Av någon anledning testade jag min mic som är inbyggd i laptopen efter lång tids inaktivitet. Det visar sig att det är en enorm brusnivå på den, men den fungerar dock. Så hur löser jag nu detta och varför har det spontant blivit på detta viset? Jag antar att det är hårdvarurelaterat
Testfil där mina klappningar framför micen knappt hörs (.mp3 128kbps)
EDIT: har även testat att koppla ur strömförsörjning och usb-saker som kunde störa
Testfil där mina klappningar framför micen knappt hörs (.mp3 128kbps)
EDIT: har även testat att koppla ur strömförsörjning och usb-saker som kunde störa
Tjena!
Du skriver inte om ljudet har varit ok från början. Jag har upplevt följande på de 4 laptops jag har haft.
Mikrofonen fångar upp fläkt/hårddisk ljud. Finns en inställning i programmet för ljudkortet man kan använda för att reducera det. Ljudet blir dock förvrängt, ibland även med eko. Denna inställning verkar dock inte finnas om man bara installerar drivrutinsfilen och sedan använder windows mixer.
En fråga till, lät det ok från början.?
Om det lät ok, var fläkten igång?
Bara lite funderingar
Du skriver inte om ljudet har varit ok från början. Jag har upplevt följande på de 4 laptops jag har haft.
Mikrofonen fångar upp fläkt/hårddisk ljud. Finns en inställning i programmet för ljudkortet man kan använda för att reducera det. Ljudet blir dock förvrängt, ibland även med eko. Denna inställning verkar dock inte finnas om man bara installerar drivrutinsfilen och sedan använder windows mixer.
En fråga till, lät det ok från början.?
Om det lät ok, var fläkten igång?
Bara lite funderingar
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det låter snarare som störningar i mikrofonförstärkningen än störningar som är upptagna med mikrofonen, pga ljudets bandbredd. Störningarna låter kort sagt för "bra" för att vara upptagna av mikrofonen.
Kondensatormikrofoner (som det brukar sitta i laptops) och kolpulver-mikrofoner (brukar sitta i telefoner) kan låta ungefär sådär om de fått en ordentlig smäll eller liknande. Men eftersom klappljuden inte låter särskillt distade och eftersom störningarna inte minskar när du klappar så verkar det som att mikrofonen är hel. Men det är lätt testat med en annan mikrofonkapsel.
Annars återstår mikrofonförstärkaren i datorn. De brukar vara väldigt enkelt konstruerade. Personligen tycker jag det är helt galet med mikrofonförstärkare i datorer eftersom de lätt tar upp alla möjliga störningar från moderkortet. Men i ditt fall är det betydligt mer störningar än vad det brukar vara.
Om du har oscilloskop skulle du kunna mäta dig fram, baklänges (från mikrofonen och inåt). Det kan eventuellt vara en kondensator eller OP/transistor som gått sönder. Annars är det ganska vanligt att jordfel (dålig kontakt nånstans) ger liknande brus.
Kondensatormikrofoner (som det brukar sitta i laptops) och kolpulver-mikrofoner (brukar sitta i telefoner) kan låta ungefär sådär om de fått en ordentlig smäll eller liknande. Men eftersom klappljuden inte låter särskillt distade och eftersom störningarna inte minskar när du klappar så verkar det som att mikrofonen är hel. Men det är lätt testat med en annan mikrofonkapsel.
Annars återstår mikrofonförstärkaren i datorn. De brukar vara väldigt enkelt konstruerade. Personligen tycker jag det är helt galet med mikrofonförstärkare i datorer eftersom de lätt tar upp alla möjliga störningar från moderkortet. Men i ditt fall är det betydligt mer störningar än vad det brukar vara.
Om du har oscilloskop skulle du kunna mäta dig fram, baklänges (från mikrofonen och inåt). Det kan eventuellt vara en kondensator eller OP/transistor som gått sönder. Annars är det ganska vanligt att jordfel (dålig kontakt nånstans) ger liknande brus.
kolla också att du inte har andra källor påslagna i din mixer som kanal från modemet, den inbyggda synthen, CD-spelare, öppen lineingång etc. då dessa kan vara enorma störkällor, mao. dra alla reglar i botten utom micken i inspelning-vyn på din mixerapplication.
Det misstaget har nämlige jag gjort och lärt mig att synthen kan vara en stor störkälla även när den är 'tyst'...
sedan är avstörningen på ljuddelar i laptop under all kritik och man hör mycket av strömförsörjningens arbete - speciellt med alla energisparmoder som slås av och på i pulser inkusive systemets vänteprocess som använder 'hlt'-instruktion idag till skillnad från win95 och tidig win98 som använde busy wait (hoppa till dig själv-maskinkod) istället och drog full ström fast CPU:n inte gjorde något vettigt
Ironiskt nog kan den gamla 'busy wait' filosofin ge tystare strömförsörjning då den går med mer konstant belastning - dock vet jag inte om man kan slå på den delen igen i dagens OS från microsoft - det tog ju MS 6-7 år efter linux att upptäcka 'hlt' instruktionen i intelprocessorn och den vägen får en 1-timmes laptop helt plötsligt hålla både 2 och 3 timmar på batterierna vid lätt arbete typ skriva i word...
Det är många tusen oljetankbåtar i olja som har bränts upp i onödan pga. att microsoft inte använde den lilla 'hlt' i sin tomgångs/vänterutin i sina OS sålda i massupplagor.
Det misstaget har nämlige jag gjort och lärt mig att synthen kan vara en stor störkälla även när den är 'tyst'...
sedan är avstörningen på ljuddelar i laptop under all kritik och man hör mycket av strömförsörjningens arbete - speciellt med alla energisparmoder som slås av och på i pulser inkusive systemets vänteprocess som använder 'hlt'-instruktion idag till skillnad från win95 och tidig win98 som använde busy wait (hoppa till dig själv-maskinkod) istället och drog full ström fast CPU:n inte gjorde något vettigt
Ironiskt nog kan den gamla 'busy wait' filosofin ge tystare strömförsörjning då den går med mer konstant belastning - dock vet jag inte om man kan slå på den delen igen i dagens OS från microsoft - det tog ju MS 6-7 år efter linux att upptäcka 'hlt' instruktionen i intelprocessorn och den vägen får en 1-timmes laptop helt plötsligt hålla både 2 och 3 timmar på batterierna vid lätt arbete typ skriva i word...
Det är många tusen oljetankbåtar i olja som har bränts upp i onödan pga. att microsoft inte använde den lilla 'hlt' i sin tomgångs/vänterutin i sina OS sålda i massupplagor.
Senast redigerad av xxargs 24 februari 2008, 17:08:56, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En kompis med laptop körde förut med den inbygda mikrofonen när vi använde skype. Det var väl 50% brus kan jag tänka. Sen bytte han till ett headset, och det blev knappt något brus alls. Jag undviker ljudkorts inbyggda förstärkare så långt det är möjligt. Extern mikrofonförstärkare och en bra mikrofon är det inget som slår. Det som sitter inbyggt är bara budgetprylar och låter därefter. 
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Säger inte detta för att vara tjatig, men fläkt, hårddisk och andra saker som skapar mekaniska vibrationer i datorns chassi är en stor bov i det hela. På min senaste laptop sitter det 2 mikrofoner bredvid webkameran i skärmen. De låter uselt, ännu värre blir det när fläkten går på. Hörs tydligt då den ej går hela tiden. Det bästa är helt enkelt att köra en extern mic. Har märkt att även ett 29 kronors headset från löser problemet.. Föredrar dock dyrare modeller. 
tack för responsen, jag blir inte riktigt klok på detta och fortsatt felsökning verkar inte värt besväret. När jag tänker efter så vet jag faktiskt inte om micken lät bra tidigare, men jag har svårt att minnas att den brusnivån fanns från början, det är ju totalt oanvändbart, vanligt tal går inte ens att urskilja från bruset.
intressant iakktagelseStörningarna låter kort sagt för "bra" för att vara upptagna av mikrofonen