ATmega88 internal clock

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Johansson

ATmega88 internal clock

Inlägg av Johansson »

Jag har en atmega88 som jag programmerar med codevision. Jag har använt mig av wizarden och skapat ett program för 1Mhz. Då använder den sig av en extern klocka.
Men nu vill jag använda mig av Calibrated Internal RC Oscillator så att jag slipper ha några komponenter runt omkring alls.

Det är så det funkar va?

Försöker programmera fuse CKSEL 3..0 0010
CKDIV8 1

Men vad behöver jag göra mer? Måste jag ändra någonting i koden eller ska inte fuses programmeras så?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

"Då använder den sig av en extern klocka"

Vad menar du med det här? Jag har aldrig använt CodeVision men jag tvivlar på att programmet skriver om fusebits med nån wizard?

Denna krets skeppas från fabrik precis som du vill ha den. 8MHz intern oscillator och CKDIV8 satt (1). Alltså 1MHz.

...och det kommer blir en killer application med "inga komponenter runt omkring alls" ;)
Johansson

Inlägg av Johansson »

Nej men det verkar sätta alla fusebits till 0 då man programmerar.. Ser så ut när jag läser dem iaf. har försökt att ändra dem manuellt...
Johansson

Inlägg av Johansson »

Hade en helt ny krets liggande, läste alla fusebitarna på den nu ställde in samma sak när jag programmerar, fungerar fint.. tack för tipset!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: ATmega88 internal clock

Inlägg av MicaelKarlsson »

Johansson skrev:..... så att jag slipper ha några komponenter runt omkring alls.
Med tanke på den formuleringen så kan jag tipsa dig om:
AVR042: AVR Hardware Design Considerations
AVR040: EMC Design Considerations

Utan avkoppling kan du få in :twisted: i kretsen!!
Skriv svar