Jag har en atmega88 som jag programmerar med codevision. Jag har använt mig av wizarden och skapat ett program för 1Mhz. Då använder den sig av en extern klocka.
Men nu vill jag använda mig av Calibrated Internal RC Oscillator så att jag slipper ha några komponenter runt omkring alls.
Det är så det funkar va?
Försöker programmera fuse CKSEL 3..0 0010
CKDIV8 1
Men vad behöver jag göra mer? Måste jag ändra någonting i koden eller ska inte fuses programmeras så?
ATmega88 internal clock
"Då använder den sig av en extern klocka"
Vad menar du med det här? Jag har aldrig använt CodeVision men jag tvivlar på att programmet skriver om fusebits med nån wizard?
Denna krets skeppas från fabrik precis som du vill ha den. 8MHz intern oscillator och CKDIV8 satt (1). Alltså 1MHz.
...och det kommer blir en killer application med "inga komponenter runt omkring alls"
Vad menar du med det här? Jag har aldrig använt CodeVision men jag tvivlar på att programmet skriver om fusebits med nån wizard?
Denna krets skeppas från fabrik precis som du vill ha den. 8MHz intern oscillator och CKDIV8 satt (1). Alltså 1MHz.
...och det kommer blir en killer application med "inga komponenter runt omkring alls"

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: ATmega88 internal clock
Med tanke på den formuleringen så kan jag tipsa dig om:Johansson skrev:..... så att jag slipper ha några komponenter runt omkring alls.
AVR042: AVR Hardware Design Considerations
AVR040: EMC Design Considerations
Utan avkoppling kan du få in