Bygga en termostat med hyffsad precision?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
the_dreamer

Bygga en termostat med hyffsad precision?

Inlägg av the_dreamer »

Tjena
Är i behov av att bygga en termostat som skall styra en last på 300w som ska värma upp en vätska. När vätskan når upp till 55grader skall lasten brytas. och sen om den sjunker allt för mycke under 55grader kanske max5grader under så går värmaren igång igen osv osv ni vet ju hur en termostat brukar arbete.

Har testat bygga en sådan här http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7048&path= dock så var precisionen lite för låg för mitt ändamål. Kan man optimera den eller ska man bygga en helt ny bättre? isåfall hur

Första tråden på detta fina forum;)

/dreamer
peter555

Inlägg av peter555 »

Du kan prova att öka värdet på R1, eventuellt byta IC beroende på vad det är för krets.
the_dreamer

Inlägg av the_dreamer »

Som jag har förstått de så ändras mätområdet om man byter ut R1 å de kanske skulle kunna öka precisionen en aning :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Om det finns en risk för överhettning om den elektroniska termostaten skulle gå sönder så köper du också ett överhettnings skydd på Kjell & Company.
peter555

Inlägg av peter555 »

Den du har är en on/off styrning. Då ställer termiska massan i systemet till problem också så det går inte att få hur bra som helst. Ska du ha mycket noggrann reglering får du använda en PID-regulator som reglerar proportionellt.
the_dreamer

Inlägg av the_dreamer »

Precisionen att den slår till å från vid rätt temp är viktigare än att den håller tempratuern exakt på en grad den får ju pendla 5-10grader
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Själv skulle jag valt att bygga med en PIC12F675 och en TC1047, som i mitt fläktstyrningsbygge. Annars borde man kunna använda TC1047 med en opamp också.

Bild
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Skulle det inte fungera med en SÅN HÄR?
peter555

Inlägg av peter555 »

the_dreamer skrev:Precisionen att den slår till å från vid rätt temp är viktigare än att den håller tempratuern exakt på en grad den får ju pendla 5-10grader
Jag tycker det där låter motsägelsefullt. Hur fungerar den nu ?
the_dreamer

Inlägg av the_dreamer »

Men alltså att den slår till - från vid rätt tempraturer men med till - från så får man ju rätt svajig tempratur i vätskan. En hysteres på 5-10grader hade fungerat till det jag hade tänkt
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är problemet med kjell-kretsen att inställningsratten har för stort inställningsområde? Alltså att du inte kan ställa in rätt temperatur för att en liten vridning av ratten orsakar en för stor ändring av temperaturen? I så fall går det att lösa genom att ändra motståndsvärden och kanske lägga till något extra motstånd. Finns det något schema?

Eller är det något annat? Typ att omslagstemperaturen beror för mycket på kretsens omgivningstemperatur och matningspänning? Matningspänningen går ju att lösa med regulator i så fall.
the_dreamer

Inlägg av the_dreamer »

peter555

Inlägg av peter555 »

Du säger att du klarar dig med 5-10 graders variation i vätsketemperaturen. Det borde inte vara några problem att klara med en on/off styrning.

Andra saker påverkar också din reglering, effekt på värmaren, termisk massa i systemet etc.

Du får beskriva lite mer vad du ska göra, ta lite bilder på din uppställning också.
Hans_o

Inlägg av Hans_o »

Det finns hyfsat billiga temperaturkontrollers på Ebay - har själv köpt en där för bygge av en rök. De har inbyggd PID osv. Sök på "temperature controller". Du borde få den med frakt till .SE för ca 50 USD.
andr3as

Inlägg av andr3as »

Jag tror att det enklaste sättet att få bättre precision är att byta P1 mot en flervarvig (15 varv) timpot med samma motståndsvärde.

Kolla på Elfa, under motstånd/potentiometrar/fler-varviga trimpotentiometrar.
Det verkar inte finnas nån som passar på ditt kort, men du kan ta en av typ 64 eller 67, böja benet i mitten och löda fast en kort tråd på det. Undvik långa sladdar.

Ett något svårare sätt (du måste mäta och räkna lite) är att begränsa temperaturinställningen till t.ex. 45 - 65 grader, genom att minska P1 (och kanske öka R4, R5), som kimmen föreslog.
Skriv svar