Trådlöst från källaren.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Trådlöst från källaren.

Inlägg av MadModder »

Nu när det är fixat nya elmätare här i huset, funderade jag på att fixa nån slags personlig avläsning mha den blinkande lysdioden på mätaren. Inga svåra grejer.
Men eftersom mätaren sitter i källaren och jag bor tre våningar upp, vill jag ha något som kan skicka data genom tre betongolv och ett par väggar så jag kan ta emot detta här uppe.

Förslag på något enkelt och inte alltför dyrt?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Vad är dyrt :wink:
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Wlan med riktantenn av pringlesburk?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Wlan är väl lite väl avancerat tycker jag?
Jag hade tänkt mig nån liten sändare som bara skickar pulser på nåt vis så jag är säker på att det är just de pulserna som tas emot.
Dyrt för det här är nog... 500kr?
Får inte dra mycket ström, eftersom det kommer tas från föreningens bruksel eller vad man ska säga.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

två st la fonera burkar utanpå fasaden borde kosta under 500 kr :)

Jag funderade på hur jag skulle få in min signal från min elmätare som sitter ca 100 meter från boningshuset, iof fri sikt där.. Funderade på någon enkel radiosändare som just som du säger knäpper till förvarje blink..

Men det blev för mycket utveckling, så jag beställde en bättre antenn till en La fonero istället... Altså Wlan, den ska förhoppningsvis kunna kopplas på mitt vanliga wlan..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..skicka data genom tre betongolv och ett par väggar så jag kan ta emot detta här uppe.

Förslag på något enkelt och inte alltför dyrt?

Vet inte om dessa meningar skall nämnas i samma inlägg. :) Men alltså 3 betonggolv med garanterad armering? En sändare på 10-talet watt och en känslig mottagare borde räcka. :roll: En lan med sina få 10-talet mW i uteffekt räcker nog knappast ens genom första golvet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Någon typ av radiomodul där Du kan montera en hyfsad antenn i varje fall på mottagaren så kanske det går. Eller skicka data via elnätet.

Du bör nog inte skicka pulser i takt med blinkandet, utan ha en liten processor vid mätaren som räknar dem och sedan skickar räknarställning. Annars kommer ackumulerad felvisning p.g.a. störningar att bli alldeles för stor. Genom att lägga på CRC och att rimlighetskontrollera mottaget värde mot föregående kan Du lätt rensa bort blajdata och bara använda det som är korrekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kan du inte köra med infraljud och överföra signalen genom husstommen ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... det var en intressant idé!

Men det absolut billigaste blir att dra en kabel hela vägen. Det går redan kabelkanaler för TP-kabel i hela huset, och jag får lätt göra det om jag vill, och ingen kommer ifrågasätta vad jag gör. :D
Men jag vill helst slippa dra kabel...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller kanske något mekaniskt som ger ett lätt knack på en stomme som kan detekteras men inte direkt höras men utan problem mätas.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

MadModder jag har kommit på lösningen tack vare Henry's tips om mekaniska ljud...

Bara att leta upp framledningen till värmesystemet i huset och montera en solenoid som slår i takt med elmätarens blink...

Kolla på denna film...

Hoppas bara att du har förstående grannar! :roll:
Skriv svar