Hej!
PSU:n till mitt xbox 360 är trasigt. Har öppnat det för att kolla säkringar, men allt 'ser' fint ut och säkringen var hel. En spole hade svart på sig, men efter avlödning och test visade den sig leda ström. När den startas blinkar den snabbt rött och den orkar inte starta hela xbox:en, men driver ändå 4 st led. Eftersom den ska blinka rött vid överhettning kanske det är TCC-103?
Hos PSUer till datorer så är det i 7 fall av 10 ellyter som läckt men beroende på vilken sida som någon haverera på (primär eller sekundär) så kan det starta ändå och fungera men så fort det belastas lite så lägger det av. Eller så ser spänningen för jäklig ut från den och är inte inom rätta spänningsnivåer vilket gör att en dator normalt inte startar eller om den startar så är den väldigt instabil. Men på bilderna du tagit kan ialf inte jag direkt se något misstänkt men hade gärna även velat se en bild på kortet i mitten då detta verkar vara kontrollkortet.
Har du först annars testat aggregatet utan att ha det kopplat till xboxen? För vill det sig illa så kanske det är någon kortis i Xboxen som är orsaken till att det inte vill gå igång, du har/hade inte garanti kvar på den?
Temperaturresistorer går sönder efter att allt annat gått sönder kan man väl nästan säga, för dom håller för rätt hög temp. Om du menar den där gröna historien på första bilen som det är kletat värmeledande pasta på så ser det inte ut som den ligger an mot kylflänsen som den nog skall om det nu är en PTC eller NTC. Om det tex blivit överhettat och denna då tex inte kunnat detektera detta och slagit ifrån det hela som den kanske skulle så kan ju kanske något ha hänt. Men så mycket pasta det är på kylflänsarna som jag tar som att dessa sedan ligger an mot ännu större plåtbitar så får den ialf gott om kylning.
Sitter det någon Zenerdiod någonstans? Kan ju vara en sån som gått så att den får spänning till lysdioderna, men inte till resten. En del aggregat har ju en Zenerdiod kopplad mot jord för att göra sig av med överskottspänning, är en sån sönder går ju den mesta spänningen till jord och maskinen orkar inte starta.
Har du mätt om du har någon ström ut från aggregatet?
Lytingen längst ned till vänster kan möjligen ha problem, men det kan lika väl vara en reflex eller en skugga. Det tycks även sitta lytingar under kylplåten nere till höger. Där har de det varmt och gott så sannolikheten att gå sönder kan öka.
Titta på alla lytingar om de buktar uppåt på toppen eller har sprickor.
Henry skrev:Om du menar den där gröna historien på första bilen som det är kletat värmeledande pasta på så ser det inte ut som den ligger an mot kylflänsen som den nog skall om det nu är en PTC eller NTC.
De har suttit med 'klämma' som jag monterade av för att kunna läsa av tillverkare och nummer.
@jeja2000:
Jo, tror det sitter en Zenerdiod på den. Ska kolla det. Tack
@Marta
Om du menar på bild 4 så är den ok. Tog med blixt på den bilden.
Har nu tagit en koll till, men allt såg ut som nytt förutom den gröna "saken" nere i höger på bild 3. Den hade en spicka vid ena benet.Kunde inte uppmäta någon resistans på den (irelevant?).
Tog loss den och det var en SCK 056 som ska ha 5.0Ω vid 25°. Har också mätt temperatur noggrannare och vid 21°-22° låg den på 5.0Ω. Någon som vet var man kan få tag på en sådan här i Sverige?
Jo, men 4° felmarginal är väl lite mycket? Hur som helst så droppade den till 0 helt plötsligt när jag mätte. Gissar andra saker också är sönder pga. denna.