Mäta induktans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Mäta induktans

Inlägg av bos »

Givet en multimeter som kan mäta spänning, ström, resistans och kapacitans - finns det någon metod (med en extern krets eller så) som gör att man även kan mäta induktans?

Jag har en drös spolar som jag inte har den blekaste aning om hur många Henry de är på, och det vore trevligt att få veta.
peter555

Inlägg av peter555 »

Tja har du en funktionsgenerator kan du göra en serie eller parallell-krets med en kondensator och titta efter max ström eller spänning.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

En sinusgenerator -> spole -> motstånd (R) -> jord

Mät spänningen över spole samt över motståndet (två multimetrar krävs). När spänningen är lika läs av frekvensen F.

Då är induktansen L = R/(2*Pi*F)

Man kan behöva variera motståndet R beroende på induktansens storlek.

EDIT: Glömde att skriva att man måste variera frekvensen tills spänningarna är lika. Man kan också använda en multimeter genom att lägga ytterligare 2st mostånd i serie mellan generator och jord. Mätning sker då mellan mittpunkterna.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Sen måste ju även multimetern klara av att mäta spänningen/strömmen på den frekvensen som funktionsgeneratorn ger. Bara för att multimetern klarar "AC" betyder ju inte att den kan ta hur hög frekvens som helst. Oftast är den ju tillverkad för just 50Hz. Vet inte hur högt olika multimetrar går, men jag har nog aldrig använt någon som klarar ens kHz.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är en spole? Stor kluns med 10 kg kärna, eller bara en liten hoprullad trådstump?

Du måst ha en ungefärlig uppfattning om induktansen för att kunna välja lämplig mätmetod och lämpiga hjälpkomponenter.

Mätning av impedans eller resonans direkt med de saker Du har fungerar bara för relativt stora induktanser så att frekvensn hålls nera. Med en detektorprobe kan Du mäta högre upp i frekvens och klara mindre induktanser. Men Du måste ha en signalkälla och det hade Du nog inte.

Hade Du haft ett scope skulle det varit lättare. Då kan man göra en resonanskrets och "pinga" den med en puls och på så sätt få en ungefärlig uppfattning om frekvensen. Kan göras så enkelt som att krafsa med en sladd om det är tillräckligt hög frekvens på resonansen.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag var otydlig, ber om ursäkt. Med "spole" menar jag komponenten "induktor". Och du har rätt i att jag varken har ett oscilloskop eller signalkälla, så jag antar att jag måste inskaffa detta först.

Nåväl, det är inte så viktigt. Jag ville mest prova att labba praktiskt med spolar. Detta eftersom jag aldrig använt dessa i någon av mina byggen och därmed inte ens har någon bra uppfattning om hur de beter sig mer än i teorin (från elkretsanalyskursen).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan lägga på en spänning över spolen i serie med en resistans. Och mäta hur länge den har en viss spänning efter bortfall av spänning..?
Mao, mäta tidsaspekt, snarare än ren resonans.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skriv svar