Kabellängd mikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lidning

Kabellängd mikrofon

Inlägg av Lidning »

Har ett litet projekt, jag vill flytta ut en liten komradio (PMR446) från ett kontor med plåtväggar.

Tänkte först flytta ut antennen och behålla radion i kontoret.
Har testat ett par ritningar på hemsnickrade antenner, har inte lyckats få
bättre mottagning/sändning. snarare sämre.:?

Så nu vill jag flytta hela radion, och bygga mig en monofon, mic och högtalare stannar i kontoret o radion utanför.

Nu till själva frågan hur lång skärmad kabel till mikrofonen kan man tänka sig innan det blir för mycket störningar?
Det är en kondensatormic det är fråga om.

Skulle gissa på att det blir 5-7 meter. rimligt?

Har en 4 ledad kabel plus skärm runt en av kablarna som jag tänkt använda till mic
och högtalare.

Eventuellt kommer kabeln gå i en kanal ihop med data och starkström ca en meter.

Strömmen får gå i en separat kabel.

//Dan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vanliga scenmikrofoner använder oftast balanserad signal för att undertrycka störningar. Problemet med längre längder kan väl vara att dom högre frekvenserna dämpas pga kapacistansen mellan signalledare och jord/skärm.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter krångligt att flytta hela radion. Vilken frekvens är det, vad har du provat för antenner ?

Beträffande kabeln ska det inte vara några problem under förutsättning att du använder vettig kabel.

Du skriver:

Har en 4 ledad kabel plus skärm runt en av kablarna..

Vad menar du är skärmen runt alla ledare eller bara runt 1 ?

Är det en monofon du använder till radion ?
Lidning

Inlägg av Lidning »

Det är en enkel PMR 446 Mhz radio. Eftersom de saknar antennutgång överhuvudtaget så får det bli hemsnickrade antenner.
Antennkabeln får således lödas rätt på kretskortet.
Antenntypen jag testade var bla Jpole http://www1.shellkonto.se/icom2002/pmr/3/index.htm

Men kan hända jag hade fel grejer, fungera inge vidare.

Angående kabeln, är alltså en 4 ledad med skärm runt en av dom fyra ledarna.

Skall bygga om ett orginalheadset till en monofon med högtalare.

//Dan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har radion bara en vettig växling sändnng/mottaging med en enkel slutning och inte en femtioelvapolig mekanisk omkopplare så skall det nog fungera.

Är där anpassningskretsar för en speciell avkortad antenn e.dyl. så är det svårt att ansluta en koax och extern antenn. Det är nog dessutom inte hellre tillåtet.

Sätt en ferritklump på sladden vid radion om det blir problem med RF, det kanske hjälper. Annars går det säkert att lösa på annat sätt om det skulle behövas.
peter555

Inlägg av peter555 »

OK, det kanske var något matchningsnät som du inte tog bort, RG58 är också en usel kabel på så höga frekvenser.

Beträffande höga frekvenser så är det säkert inga problem eftersom man ändå klipper utanför 300-3 kHz i radion.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

En RG-58 dämpar ca 3,5 dB på 10m vid den frekvensen. En mikrofonkabel kan man säkert ha 100 meter utan märkbara problem om man gör rätt.

En bättre antennkabel och rätt anpassning skulle vara en annan lösning som tidigare inlägg antytt.
Skriv svar