För att kort beskriva problemet så brummar nätaggregatet i min gamla 286-dator väldigt mkt. När den är avstängd med. Tänkte höra om det är ide att plocka isär och om någon kanske vet vad det är för fel. Har mätt 1 MΩ mellan fas och nolla och det ska det inte finnas om man mäter på andra datorer. Ibland är den nästan tyst och ibland överröstar den datorn (som definitivt inte är tyst av sej). Tycker ju att det inte borde finnas så mycket som kan gå sönder när brytaren bryter direkt på ingången. Tänkte få ordning på den innan den brinner upp...
http://www.pixbox.se/alb716456 Något halvdassiga bilder men bättre än inget. Sitter något slags filter och motstånd? parallellt över ingångarna. Är det lika i modernare nätaggregat så man kan plocka delar där?
Ja tycker att ljudet kommer från den motståndsliknande grejen. Det kan väl inte vara ett motstånd eller? Färgmarkeringen är brun-svart-grön - guld.
Eller är det en filterdrossel som macgyver nämnde?
Varför skulle man ha satt ett motstånd där? Jag tycker att det inte borde göra någon nytta förutom att dra ström. Rev isär ett nyare nätagg och där fanns det inget sånt. Och jo det sitter en spole där men den sitter på kretskortet efter strömbrytaren och är inte jordad på något sätt.
Det är ju bara prylarna före strömbrytaren som kan orsaka ditt brum, då är det bara kondensatorn kvar att välja på, men jag har aldrig varit med om att de brummat.
Motståndet är till för att ladda ur kondensatorn så du inte får en stöt när du sticker in tassarna i nätintaget.
Någon gång måste ju vara den första. Då är alltså den stora vita klumpen som jag trodde var ett filter av något slag en kondensator. Det lät iallafall billigare.
en sak som är värt att prova med brum är att ha appareten igång och både peta och lyssna på sakerna med en plastpinne, ungefär 30 cm lång kanske lite längre
Nu är kondensatorn urkopplad. Det var den som brummade. Nu ska jag bara köpa en ny men det finns ju en uppsjö av kondensatorer på elfa att välja av. Är det en sån här ja ska köpa? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6583.htm art nr 65-643-97