Kemiskt tenn på Conrad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Kemiskt tenn på Conrad

Inlägg av thepirateboy »

Är nästan säker på att jag sett nåt pulver på Conrad för att kunna förtenna kretskort. Nu hittar jag inte det varken på Conrad eller tråden här på forumet som länkar dit. Någon som vet om det finns på Conrad?

EDIT: Tror jag hittade det, heter tydligen Glanstenn :shock:
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Japp, och bra fungerar det också. Tar bara några minuter att få en beläggning.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanoners, gjorde en beställning nu, blir spännande att testa!
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

thepirateboy >> Det är något som jag också har varit sugen på flera gånger men aldrig köpt.

Berätta gärna i denna tråden hur resultatet blir, samt om man kan använda det mer än en gång eller hur blir det med resterna när man är klar!?

Hade varit skönt att hitta någon bra lösning så man slipper oxidation och feta fingeravtryck från nyfikna... :evil:
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Hej, här är nog tråden ni söker:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ht=#285118

Har inte hunnit prova hur resultatet blir med "resterna" ä så länge, men första kortet håller samma fina yta som direkt efter beläggningen än idag :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Idag har jag testat "Glanstennet". Eftersom det är relativt dyrt samt att man är snål vill man ju kunna använda det flera gånger. Googlade lite och hittade bland annat detta dokument på nåt mysko språk.

Dansk brugsanvisning

Där står det förstås att man måste blanda minst 90 gram (påsens innehåll).

Den här killen verkar dock bara blanda det som kommer gå åt
http://www.dr-lex.34sp.com/info-stuff/t ... nsfer.html

Det står också att blandat innehåll har en livslängd på 6 månader och oblandat pulver kan man förvara hur länge som helst. 1 liter lösning räcker tydligen till minst 20 europakort. Detta betyder att 10 gram gott och väl bör räcka till ett europakort.

Jag bestämde mig för att blanda 1,5 dl vatten med 15 gram pulver vid förtenning av ett europakort.

Efter framkallning av kortet såg det ut så här (en vacker dag ska jag gå en fotokurs). Tror jag köpte kortet på electrokit. Det har nån mysko grön beläggning men resultatet blev perfekt.

Bild

Etsning i väteperoxid och saltsyra (blev nog lite starkt blandat, gick på 60 sekunder!)

Bild

Efter etsning såg det ut så här.

Bild

Efter rengöring i aceton.

Bild

Sedan var det dags att blanda glanstennet. 1,5 dl vatten varmt vatten i bunken och sedan hälla i 15 gram pulver. Förhoppningsvis ska påsförslutaren vara såpass bra att resterande pulver går att använda fler gånger.

Bild

Efter upplösning av pulvret i vattnet, vilket var lättare sagt än gjort, var det bara att lägga i kortet. Redan efter några sekunder är det täckt med tenn. Vill man ha några μ ska man tydligen låta det ligga några timmar.

Bild

Slutsats: Glanstennet verkar fungera bra och man behöver inte blanda hela påsens innehåll om man inte vill.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Tack för en bra beskrivning, thepirateboy!

Det blir nog till att köpa lite Glanstenn...

ÄR det någon som känner till några andra ställe som säljer kemisktenn än Conrad?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Hmm.. Mitt glanstenn är mer av en klumpig/grynig massa än ett pulver i konsistensen. Det har varit så sen jag öppnade förpackningen, men nu efter ett par månader så verkar det inte bli så himla mycket reaktion i badet.

Kan någon konfirmera att denna konsistens är normal, eller ska det vara ett torrt pulver?

Edit: Blandade för lite pulver. Nu går det undan igen. Fast kommentera gärna konsistensen ändå.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tyckte också glanstennet hade mysko konsistens, klumpigt och svårt att lösa upp. Vet dock inte om det är normalt eller inte...
Skriv svar