Pelarborr / liknande
Pelarborr / liknande
Hade varit najs att ha en pelarborr. Men då man är fattig så försöker man komma billigt undan. Är det något att ha?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92780
+
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116194
Eller är det värt att lägga 300 till och köpa en ritkig pelarborr modell budget?
Eller är de också jättekassa så man ska spara lääänge för att skaffa någon gammal begagnad dyr fin variant?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92780
+
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116194
Eller är det värt att lägga 300 till och köpa en ritkig pelarborr modell budget?
Eller är de också jättekassa så man ska spara lääänge för att skaffa någon gammal begagnad dyr fin variant?
Jag skulle absolut köpa en "riktig" pelarborr. Också de allra billigaste (~300 kr) är mycket bättre än att använda handborrmaskin med stativ. Åtminstone om du tänker borra i stål och med lite grövre borrar.
Kom i håg att en av de viktigaste egenskaperna hos en pelarborrmaskin är låg hastighet, min farfar brukar faktiskt helt enkelt bedöma dem enligt det (han anser visserligen att de skall klara 50 varv/minut, men så har han hållit på med sånt hela sitt liv). Den största fördelen med pelarborrmaskiner är i alla fall att man kan borra med relativt låg hastighet och högt tryck, vilket ger bättre resultat och sliter mindre på borrarna.
Om du skall borra i kretskort eller liknande är det vettigare att titta på en Dremel-kopia med stativ.
Kom i håg att en av de viktigaste egenskaperna hos en pelarborrmaskin är låg hastighet, min farfar brukar faktiskt helt enkelt bedöma dem enligt det (han anser visserligen att de skall klara 50 varv/minut, men så har han hållit på med sånt hela sitt liv). Den största fördelen med pelarborrmaskiner är i alla fall att man kan borra med relativt låg hastighet och högt tryck, vilket ger bättre resultat och sliter mindre på borrarna.
Om du skall borra i kretskort eller liknande är det vettigare att titta på en Dremel-kopia med stativ.
Det är svårt att jämföra dessa billiga skräpmaksiner. Min erfarenhet är att de har stora individuella toleranser.
Dessa har aldrig växellåda, det är en rem som kan flyttas mellan olika spår i remskivorna. Oftast 4 olika varvtal att välja på. Riktigt låga varv har de aldrig. De har inte hellre tillräckligthögavarv för att borra kort. Glappet i spindeln är också för stort. Borren håller bara ett mindre antal hål., sedan knäpper det till och det sitter en bit av den fast i hålet och är i princip omöjlig att få bort utan att skada koret.
Prova just det exemplar som skall köpas och var uppmärksam på hur chuken är så den centrerar OK. Kan också vara problem när den belastas som inte visar sig i tomgång.
En begagnad riktig maskin, även om den ser ut att ha grävts fram under en stridsvagn sedan andra världskriget, är ett bättre köp än alla kinesiska skräpmaskiner.
Dessa har aldrig växellåda, det är en rem som kan flyttas mellan olika spår i remskivorna. Oftast 4 olika varvtal att välja på. Riktigt låga varv har de aldrig. De har inte hellre tillräckligthögavarv för att borra kort. Glappet i spindeln är också för stort. Borren håller bara ett mindre antal hål., sedan knäpper det till och det sitter en bit av den fast i hålet och är i princip omöjlig att få bort utan att skada koret.
Prova just det exemplar som skall köpas och var uppmärksam på hur chuken är så den centrerar OK. Kan också vara problem när den belastas som inte visar sig i tomgång.
En begagnad riktig maskin, även om den ser ut att ha grävts fram under en stridsvagn sedan andra världskriget, är ett bättre köp än alla kinesiska skräpmaskiner.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 23004
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Jo, helt klart, men beror ju på på vilken nivå man tänkt sig. Har man inte så stora krav och använder den någon gång ibland funkar nog en bra handborr och ett hyfsat stativ, använde en skruvdragare för 300:- här när vi skulle skruva upp en plåthall, den var rätt bra och höll hela sesongen innan den började slira märkbart. Men kan ju i och för sig ha råkat vara ett bra ex.
Vet några som tom använt litet kraftigare lågpris pelarborrar med remvariator för varvtalet i samband med vissa rep. arbeten.
Skall man däremot använda den yrkesmässigt är det gjutjärnspjäser av Europeisk (eller US) tillverkning i 400 kilosklassen med kuggväxel som gäller.
Mitt intryck av kinaprylarna är att kvaliteten är väldigt varierande, inte bara olika fabrikat utan också olika serier, etc...
Rondeller, slipar och andra handhållan prylar av kinakvalla vill jag dock höja ett vrningens finger, de är *inte* avsedda för yrkesmässigt bruk och kan i värsta fall orsaka nervskador och annat pga vibrationer pga rackligt sync, etc...
Men detts som sagt om man använder dem mycket ofta.
Vet några som tom använt litet kraftigare lågpris pelarborrar med remvariator för varvtalet i samband med vissa rep. arbeten.
Skall man däremot använda den yrkesmässigt är det gjutjärnspjäser av Europeisk (eller US) tillverkning i 400 kilosklassen med kuggväxel som gäller.
Mitt intryck av kinaprylarna är att kvaliteten är väldigt varierande, inte bara olika fabrikat utan också olika serier, etc...
Rondeller, slipar och andra handhållan prylar av kinakvalla vill jag dock höja ett vrningens finger, de är *inte* avsedda för yrkesmässigt bruk och kan i värsta fall orsaka nervskador och annat pga vibrationer pga rackligt sync, etc...
Men detts som sagt om man använder dem mycket ofta.
Handborr i stativ är aldrig bra, tycker jag i varje fall.
Stativen är i princip alltid glappa så att maskinen vfiter sig kring stången. Ett kretskortsborr av hårdmetall bryts omeldebart av. Det är också svårt att borra i grövre arbetsstycken, borren vandrar runt innan det får fäste så precisionen blir inget vidare hur noga man än försöker rikta.
Dessutom är en motor av den typ som sitter i handborrmaskiner inte gjord att gå längre perioder i sträck, alldeles bortsett från deras oerhörda ljudnivå.
Skall det borras kort så glöm allt vad handborr i stativ heter. En hobbymaskin typ Dremel eller Proxxon är helt överlägsen till detta.
Stativen är i princip alltid glappa så att maskinen vfiter sig kring stången. Ett kretskortsborr av hårdmetall bryts omeldebart av. Det är också svårt att borra i grövre arbetsstycken, borren vandrar runt innan det får fäste så precisionen blir inget vidare hur noga man än försöker rikta.
Dessutom är en motor av den typ som sitter i handborrmaskiner inte gjord att gå längre perioder i sträck, alldeles bortsett från deras oerhörda ljudnivå.
Skall det borras kort så glöm allt vad handborr i stativ heter. En hobbymaskin typ Dremel eller Proxxon är helt överlägsen till detta.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Det här med att borra kretskort:
Mina första kretskort borrade jag med pappas stora borrmaskin och ett 1mm borr.
Men då var man 12 år.. Det skulle jag nog knappt klara nu.
I några år använde jag en Dremel-kopia och flexislang med pennfattning. Det gick ganska bra, men pga att jag ibland är väldigt darrhänt så hände det att hålen inte hamnade exakt där jag ville.
Istället för att köpa ett borrstativ så satte jag då ihop ett expansionsbeslag och några överblivna träbitar:

Har borrat med 0,4mm borr utan problem.
Det finns en tanke på att lägga till en kamera och göra borrningen helt automatisk, men så långt har jag inte hunnit än.
Kanske lite off-topic, men jag ville visa ett alternativt sätt för borrning av kretskort.
edit: Det var visst inte off-topic. Rubriken är ju "Pelarborr / liknande".
Mina första kretskort borrade jag med pappas stora borrmaskin och ett 1mm borr.
Men då var man 12 år.. Det skulle jag nog knappt klara nu.

I några år använde jag en Dremel-kopia och flexislang med pennfattning. Det gick ganska bra, men pga att jag ibland är väldigt darrhänt så hände det att hålen inte hamnade exakt där jag ville.
Istället för att köpa ett borrstativ så satte jag då ihop ett expansionsbeslag och några överblivna träbitar:

Har borrat med 0,4mm borr utan problem.
Det finns en tanke på att lägga till en kamera och göra borrningen helt automatisk, men så långt har jag inte hunnit än.
Kanske lite off-topic, men jag ville visa ett alternativt sätt för borrning av kretskort.

edit: Det var visst inte off-topic. Rubriken är ju "Pelarborr / liknande".

Jag har en Dremel (med nåt stativliknande som jag aldrig använt), men aldrig använt denna till att borra kort. Detta främst eftersom ergonomin / greppningen av maskinen är rätt för konstig för att kunna få exakta borrhål, jag är alltid rädd att efter komplicerad etsning så vill jag för allt i världen inte sabba ett helt projekt med att slinta med något höghastighetsverktyg som repar sönder rubbet, så jag har alltid kört med skruvdragare för borrning. Tar bedrövlig tid, dock.Marta skrev:Skall det borras kort så glöm allt vad handborr i stativ heter. En hobbymaskin typ Dremel eller Proxxon är helt överlägsen till detta.
Hur skulle du använda en dremel till borrning?
Jag använder en proxxon (IB har jag för mig) med tillhörande stativ och det fungerar utmärkt. Mycket stabilare och framför allt tystare än dremel och diverse kopior som cirkulerar. Infästningen är en rund slipad hals i aluminium på maskinen som kläms fast, känns betydligt bättre än de påskruvade eller klämda dremelvarianterna jag har sett. Enda problemet är att det kan vara lite svårt att se, både maskinen och stativet hamnar ganska nära kortet när man borrar. Inga problem att borra små hål, t.om. de billiga jämntjocka snabbstålsborren håller sig relativt stabila.
Jag kör med en Rusta pelarborrmaskin.
Den är rätt oanvändbar tills dess man har bytt ut "drivremen" till ett kilrep av bättre kvalisort. Det ser ut som ett knippe tråd som nån har gjutit på lite gummi på. Den är inte rund och vill helst vara ut och in.
Riktiga kilrep finns på momentum men kostar ungefär som halva pelarborrmaskinen.
Den är rätt oanvändbar tills dess man har bytt ut "drivremen" till ett kilrep av bättre kvalisort. Det ser ut som ett knippe tråd som nån har gjutit på lite gummi på. Den är inte rund och vill helst vara ut och in.
Riktiga kilrep finns på momentum men kostar ungefär som halva pelarborrmaskinen.