Använda Tvkabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Använda Tvkabel?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tjenare

jag köpte häromdagen en kamera av en här på forumet. dock så har den composit ut och först var det meningen att jag skulle dra en separat kabel till den. men då röret jag hade tänkt använda var redan belagt med 2 kablar så det var fullt. och det är onmöjligt att dra ut kablarna då dessa är sen huset byggdes.. nu snackar vi de grövre Tv kablarna.

Dock så kommer jag åt bägge anslutningar i Tv kablen och kan man koopla in sig på tv kabeln till composit istället för att dra en ny kabel? i andra änden ansluts kablen till en dator med composit och/eller en tv med composit in.

En antenkabel har som sagt 75impedans men hur blir kvaliten? är det totalt omöjligt att använde denna kablen?

Annars kan man köra på en vanlig nätverkskabel och använda 1-2 par till compositsignalen? och ansluta till tv'n eller datorn på samma sätt?

Bilden ska ju vara så bra det bara går men hur mycket tror ni man tappar?
eller om det rent ut av går?
peter555

Inlägg av peter555 »

TV-coaxen går utmärkt, nätverkskabeln går också utmärkt om du sätter baluner i ändarna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

CVBS kompositvideo använder 75 ohm impedans vad jag vet. Precis som TV-kabel. Så det är nog att föredra.
Nätverkskabel cat.5 har 100 ohm impedans (el 110?), så det blir nog sämre..
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja det blir lite missanpassning, men det märks antagligen inte. Jag körde 20 m vanlig 4 skruvad telefonkabel utan baluner, utan att se någon försämring så det är inte så kinkigt.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

okey så det går som sagt bra då :)

tackar. blir att testa.

Btw en Nätverkskabel har väl 100ohm? och gammal coaxialkabel för nätverk ahr 50 om jag inte minns fel?.

Är kanske 15m på sin längd som ska dras men då får jag testa ;) annars blir det att försöka dra en nya kabel hehe..

Mvh Martin
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>gammal coaxialkabel för nätverk ahr 50 om jag inte minns fel?. <
javisst, koaxkabel för komradio, även den 50ohm.
peter555

Inlägg av peter555 »

Koaxnätverken har 50 ohms kabel, TP-kabeln är 100 ohm, TV-kabeln som sagt 75 ohm och passar perfekt.

Det kommer säkert att fungera utmärkt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

övergång 75Ω -> 100Ω eller 75Ω -> 50Ω ger ca 14 dB returdämpning (return loss) i skarven, i radiosammanahng är det ofta acceptabelt då tex. antenner sällan har bättre anpassnning än så.

Det som kan störa med låg returdämpning och längre kabelsträckor är reflexer och skuggor i bilden. Då kan man med resistiva L och PI-paddar justera impedansen i ena eller båda ändarna för att dämpa dessa - dock tappar man också lite signalstyrka så det beror på mottagarsidans ingångsförstärkare hur bra det går.

Att använda trafo på basband-video för impedansmatchning är däremot en smula knepigt att bygga själv eftersom trafon bör hantera 50 Hz - 5.5 MHz utan allt för mycket dämpning.

Kommer man åt utgångsmotståndet resp. ingångsmotstånde för sändar och mottagarsidan så kan man anpassa dess värdet efter kabeln man användert
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag avsog inte att man skulle transformera impedansen bara att man skulle hänga dit en balun på TP kabeln eftersom den är balanserad.
xxargs

Inlägg av xxargs »

När jag provade för länge sedan så upplevde jag inte att obalansen var något stort begymmer - men det är samma sak här om man skall ha balun - trafon/trafon måste arbeta från 50 Hz till 5.5 MHz samt det blir bättre match om trafon har ~ 1:1.2 än i jämförelse med ren 1:1 omsättning.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej det är antagligen inte någon markant skillnad. 1:1 baluner är simpla att göra Bara att tvinna två koppartrådar och linda några varv i lämlig ferritpärla, så får man balanserat på ena sidan och obalanserat på andra. Balansen blir inte perfekt på lägre frekvenser men 1 dekad ska inte vara några problem.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

hmm. jag är inte så jätte insatt av elektronik men så ni menar att jag behöver en så kallad Baluner? vad är det för något?

Synd att tv kablens anslutningar är lite feldimensionerade emot vad RCA kontakterna är. passar ju nästan rakt på. suck.
i ena änden behöer jag förslänga kablen lite. är det ett krav på att köra på en 75ohmig kabel elelr kan jag bara ta 2 trådar o snurra lite omvarande o ansluta? handar bara om några få meter.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är vad jag beskrev tidigare, BALanced to UNbalanced.

Det finns adaptrar, antagligen sitter det F-kontakter på koaxen. Ju mer du trixar och skarvar olika sorters kablar ju mer reflexer kan uppstå som degraderar din kvalitet. Om du ska skarva koppla ihop med en kabel av samma typ.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Okey men då fattar jag. har nog fått för lite sömn i natt :P

Har dock lyckats peta i en cat6 nätverkskabel i samma rör som antenkablen ligger i plus att det ligger 2 signaltrådar till en mätare i samma rör så trångt var det.
Men nu har jag iaf några möjligheter att köra det på:)

Nämligen Bilden i något par i nätverkskablen eller i tvkablen.
Ljudet i nätverkskablen.
Strömförsörjningen kan jag plocka där uppe på vinden men klarar transfon att skicka genom nätverkskablen och inga störningar i grövsta lagren förekommer så är det en idee.

Annars så har jag så att jag kan sätta en gammal dator uppe på vinden och leka med och skciak det över mitt lokalanätverk nu när jag fick i en kabel i samma rör.

Få ta och tacka för eran hjälp. ska evt upp i morgon och testa kameran där om kvaliten duger :) börjar bli kallt där uppe.

mvh Martin
Skriv svar