sätta ngt annat där lysröret sitter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

sätta ngt annat där lysröret sitter

Inlägg av MrMister »

Hoppas rubriken fungerar.
Sitter här innan sängdags och fick en liten snilleblixt
I vår lägenhet, precis som många andra häromkring så har vi i alla rum förutom köket ett naket lysrör på ena väggen för belysning av hela rummet.. Det tycker iallafall JAG är riktigt fult!
Undrar om det kanske skulle gå att fixa ihop ett snyggt alu-rör med lite hål i och trycka dit några krafiga mindre ljuskällor, typ LED...och "fästa" hela anordningen på samma ställe där det nu sitter lysrör
Är det här något som låter görbart?
tips på vad jag ska ha för ljuskälla, något annat jag borde tänka på innan jag börjar mäta och rita? Eller är det bara att glömma?

Vi äger iofs lägenheten, men frugan är väldigt anti-modifiering, och vill absolut inte slänga ut hela lysrörs åbäket och köra med taklampa eller annat, så det här var det jag kunde komma på...

EDIT: Kom på en sak till, det vore ju himla mysigt om man kunde ändra färgen på belysningen lite smidigt, iallafall i sovrummet :) Hur starkt lyser rgb leds?
peter555

Inlägg av peter555 »

Blir det inte väldigt riktade lober om du bara sätter dit lysdioder, det kanske krävs någon diffus skiva framför.

Det är en märklig ide kineserna har med ett lysrör i varje rum, jag har själv sett det överallt, men det känns inte direkt behagligt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En idé jag har funderat är mini spotlights med varmvita lysdioder. "Centralljus" käns kalt på något sätt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hela sydostasien har väl kört nakna lysrör, tills dess levnadsstandarden ökar. Lysdioderna har väl fortfarande en bit kvar innan de kan ersätta lysrören. Men som mysbelysning, ledljus och punktbelysning är det aldrig fel.
Skriv svar