Först å främst, Hej!
Mitt allra första inlägg i detta forum.
Jag håller på att tillverka några plexiglas skyltar 20cm breda och 4mm tjocka som jag skulle vilja ha någon form av belysning till och funderar antingen på neonrör eller lysdioder.
Skulle vilja ha möjligheten att koppla in 220volt
Tänkte få lite tips och ideer på hur man skall lösa det, vill antingen att skyltarna står på någon fot eller att man kan hänga dom samt att det "elektroniska" ej är för svårt då mina kunskaper där är väldigt begränsade.
Jag skulle rekomendera dioder. De går bra att moterar i kanten på skylten. En mobilladdare eller annan nätdel funkar bra till drivningen. Det enda som behövs där uöver är en serieresistor. Jag tor att det finns förklarat på wikin.
Dioder är enklast som danei redan sagt.
Men det beror lite på var/vad skylten ska vara till. Är det relativt ljust runt ikring är neonrör och påklistrat plasttext/motiv kanske bättre. Gravyr och lysdioder synns bra i mörker.
Skyltarna ska mest vara för skoj i barnens rum med några roliga barnmotiv.
Bra tips med neonrör och påklistrad text (äger en vinylplotter) så det måste jag testa mé.
Är det i övrigt som danei säger att det bästa och billigaste att köra med är mobilladdare?
Videoten skrev:Är det i övrigt som danei säger att det bästa och billigaste att köra med är mobilladdare?
Japp, jag har använt:
- Mobilladdare
- Laddare till skruvdragare
- Tarafo till bilbana
- Vanlig batterieliminator
- Batterier
för att driva lysdioder.
Men glöm inte serieresistans!!