Löd certifiering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Löd certifiering

Inlägg av Pluttiplutt »

Vad är lödcert.!?

Jag har löddat elektronik i mer i ca 40 år. Min första kontakt med elektronik var när JostyKit i Malmö öppnade, tror jag var precis ton-åring då?

Mitt första bygge hette något AF630? Mitt första dator bygge hette Telmac 1800, det var en dator som hette duga 2kb i ram-minne moderkortet var väl ca 40x40 cm och utbyggnad av minneskortet var väl också sisådär 40x40 cm. Sen har jag byggt om lite C64 och det var nog också lite VIC20 modifieringar. Fast före det var det Comadore 2008 som jag repererade några stycken, 2008 tror jag den hette? Senaste åren har det blivit chippning av Xbox:ar och PS2:or. Jovisst Zinclair tror jag det fanns en dator också. Atari som behövde större minnen. Sen har jag jobbat som radio och TV reperatör men det är väl 25 år sedan.

Nu funderar jag på löddcert. är det något för mig? Vad har man för nytta av det?
:wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet att det finns personer här som har lödcert och som säkert kan berätta mer ingående om detta än mig, jag tillhör dock ej denna skara än men kan väl säga så här: Lödcertifikat berättar om du kan löda enligt vissa speciella specifikationer och på rätt sätt och det finns olika nivåer på certifikat om jag inte är fel ute och lödcert brukar väl mer eller mindre idag alltid handla om lödning av SMD komponenter och inte hålmonterade komponenter. Det finns sedan tex även militärt certifikat som kan ha mycket höga krav och som inte är så lätta att ta.

Det finns företag som tex kräver ett lödcert innan dom ens tittar på en jobbansökan. Anledningen till det kan vara att det företaget håller på med utrustning som måste hålla en viss kvalitet och som är inom snäva gränser där det inte bara går att slabba lite med lödtenn så att säga. Där måste kanske varenda lödning vara inom vissa väl dragna riktlinjer och där varje lödpunkt måste vara helt perfekt för att godkännas. Har du ett certifikat som säger att du har dessa kvalifikationer och klarar detta så vet företaget att dom får den kvalitén på det dom tillverkar som kan vara ett absolut krav för dom.

Skulle något företag kräva ett visst lödcertifikat så är det då ett tvång att ha ett för att komma in.

Att ta lödcert kostar förstås även pengar men vet dock ej hur mycket men det är inga extrema summor men det kan även bli en del resande beroende på var man bor om det vill sig illa då det inte finns hur många utbildningsplatser som helst här.
sm6xvz_

Inlägg av sm6xvz_ »

jobbar själv på ett Legotillverkande elektronikföretag som har en 250 anställda. Tror faktiskt inte någon har ett Lödcertifikat.
Vi tillverkar ju enligt standrad IPC-A-610, och det e ju kunden som bestämmer själva vilken klass som dom vill ha sina produkter i. Självklart e det en enorm kostnadsfråga. Vi som arbetar med Elektroniken har ju en 3cm tjock manual att kika i om vi behöver veta något speciellt. Där visas hur alla typer av lödningar ser ut för olika klasser hur lågnt benutstick det får vara, hur skevt ett kretskort vår vara......ja allt står där..

Klass1. Allmäna elektroniska produkter.
där huvudsakliga kravet är färdiga produktens funktion.

klass2. Speciella elektroniska produkter.
inkluderar produkter där konternuerlig prestanda och lång livslägnd krävs och där oavbruten drift är önskvärd men inte kritisk. Den typiska slutanvändarmiljon kommer inte orsaka fel.

klass3. Högprestanda elektroniska produkter.
inkluderar produkter där konternuerligt krävande funktioner eller presstationer på begäran är kritisk, driftavbrott på utrustningen kan inte tolereras, slutandväningsmiljön kan vara ovanligt hård och utrustningen måste fungera vid behov, såsom i livsuppehållande syfte eller andra kritiska system
Skriv svar