Ja, då ska jag med detta inlägg erkänna min totala novis inom radio-teknik.
På mitt jobb (stor tågterminal) så har vi ett sambandssystem bestående av fast monterade enheter monterade på kontoret och i truckar/kranar samt ett gäng lösa "walkie-talkies".
Vet tyvär inga tekniska detaljer kring systemet men jag kan nog ta reda på det om det är nödvändigt.
Saken är den att på kontoret så har vi två "fasta enheter" som står ca 1,5 meter ifrån varandra. Dessa två stör varandra vid sändning även fast man har de inställda på olika "kanaler". Det varierar väldigt mycket i hur mycket det stör och kan vara allt ifrån ingenting till att det är fullkomligt omöjligt att använda mer än en enhet i taget. Har inte sett något mönster i detta.
Det känns som att det bästa skulle vara att ha en antenn på varsin sida om huset kopplat till varsin radio men det kan man nog utesluta att det kommer hända eftersom det här med att få tummen ur inte är någon färdighet som skiner igenom hos någon på arbetsplatsen, chefer ej undantagna.
Stora, "riktiga" antenner på utsidan kanske dessutom kunde hjälpa den ganska kassa mottagningen jämfört med de små gummiklädda metallspetten som sitter där nu. Men som sagt, glöm det.
Det jag undrar över är en eventuell enkel lösning som jag gärna betalar för själv om jag slipper de otroligt störande och oförutsägbara störningarna.
Jag tänker bara att jag köper ett par "några meters" koaxial-kabel (med lämplig impendans) med BNC-anslutningar och drar helt enkelt isär antennerna kanske 5 meter. Antennerna är ca 30cm och 20cm långa. Någon sa att det satt 30cm på båda radioer först men att man bytte till en mer strypt variant för att dämpa fenomenet.
Nå vad tror ni? Dödfödd nödlösning? Behövs mer teknisk info för att uttala sig i frågan?
Kom på en till grej som jag inte tänkt på tidigare. På ett annat ställe på kontoret står två radioer typ en decimeter ifrån varandra och dessa stör, mig veterligen, aldrig varandra. De används inte alls lika frekvent så det kanske inte märks lika tydligt/ofta heller. En av dessa radioer ser dessutom ut att vara av modärnare grässnitt...
MVH
/Tottish
Antennfråga (två "komm-radios" stör varandra)
Antennfråga (två "komm-radios" stör varandra)
Senast redigerad av Tottish 15 februari 2008, 11:33:23, redigerad totalt 1 gång.
"Någon sa att det satt 30 cm på båda först, men att man bytte till en mer strypt variant"
Detta kan väll iofs vara sant men kolla gärna så att dom inte har bytt till en antenn anpassad för helt andra frekvenser.
Om du kunde tala om vilka frekvenser som dom sänder på borde det gå att ge dig ett "ungefärligt" svar på hur långt mellan dem du minst bör ha.
Detta kan väll iofs vara sant men kolla gärna så att dom inte har bytt till en antenn anpassad för helt andra frekvenser.
Om du kunde tala om vilka frekvenser som dom sänder på borde det gå att ge dig ett "ungefärligt" svar på hur långt mellan dem du minst bör ha.
Sitter på jobbet nu och ser att en enhet har betæckning Motorola GM360. Infon i lænken kanske ræcker før er som kan detta før att utrøna vad før frekvensband och dylikt det rør sig om.
MVH
/Tottish
MVH
/Tottish
-
Börja med att få isär antennerna från varandra med några meter, du kan ha så lite som runt 36 dB dämpning mellan antennerrna om det är bara några dm avstånd. 'ljudnivån' för den stackars mottagaren när den andre sänder är ungefär som ställa en PA-högtalare med 110 dB SPL/ 1W diskant och köra 100 Watt 2 dm från örat.... - klart att det blir problem även om man försöker lyssna på basen (dvs. ligger några kanaler bort).
Att flytta isär antennerna ger mycket mer 'nytta' än att prova med att köra med 'stryp' radio, att fördubbla avståndet mellan antennerna ger minst 6 dB lägre nivå i andra radion, ofta mer.
6 dB motsvarar att en radio stryps från 4 Watt till 1 Watt. Att flytta antennerna från 3 dm avstånd till 3 m avstånd (10 ggr längre avstånd) motsvarar minst 20 dB lägre påverkan av varandra - det kan ingen 'strypt' radio göra bättre då den skulle behövas strypas från 4 Watt till 0.04 Watt för samma dämpverkan...
Om antennspröten är smal och runt 1.5 dm lång så är det förmodligen 400MHz (UHF) bandet som används, är den fingertjock och ca 2 - 2.5 dm så kan det vara 160 MHz (VHF) maskin (förkortad antenn mha. spirallindning) .
Använd helst inte BNC om inte radion har det, då BNC är glappigt skit, försök övergå till N-kontakter mha. adaptrar så fort som möjligt och använd RG214-kabel (fingertjock) om du inte vill göra värme av din uteffekt innan den når antennen... RG58/RG223 har mer än dubbelt så hög förlust gentemot RG214 för samma sträcka.
Att flytta isär antennerna ger mycket mer 'nytta' än att prova med att köra med 'stryp' radio, att fördubbla avståndet mellan antennerna ger minst 6 dB lägre nivå i andra radion, ofta mer.
6 dB motsvarar att en radio stryps från 4 Watt till 1 Watt. Att flytta antennerna från 3 dm avstånd till 3 m avstånd (10 ggr längre avstånd) motsvarar minst 20 dB lägre påverkan av varandra - det kan ingen 'strypt' radio göra bättre då den skulle behövas strypas från 4 Watt till 0.04 Watt för samma dämpverkan...
Om antennspröten är smal och runt 1.5 dm lång så är det förmodligen 400MHz (UHF) bandet som används, är den fingertjock och ca 2 - 2.5 dm så kan det vara 160 MHz (VHF) maskin (förkortad antenn mha. spirallindning) .
Använd helst inte BNC om inte radion har det, då BNC är glappigt skit, försök övergå till N-kontakter mha. adaptrar så fort som möjligt och använd RG214-kabel (fingertjock) om du inte vill göra värme av din uteffekt innan den når antennen... RG58/RG223 har mer än dubbelt så hög förlust gentemot RG214 för samma sträcka.