LCD-monitor dog

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

LCD-monitor dog

Inlägg av Peppar »

Skulle stänga av datorn och gå och lägga mig när skärmen blev svart.

För att göra det än mer irriterande så har jag precis köpt ny desktop (skärmen är dock nästan 2 år gammal) och varit för lat för att sätta upp nätverket. Så jag fick fixa uppkopplingen på min laptop.

Hur som helst, jag försökte öppna skärmen och kolla eventuella säkringar. Det tycks vara ett helt projekt att öppna den utan våld. Är det lönt att ge sig på att försöka fixa den? Den är inte ens 2 år gammal?
Senast redigerad av Peppar 14 februari 2008, 14:52:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kollat om det kanske bara är backlighten som gett upp? Prova lys med en ficklampa tätt mot skärmen och se om du kan ana någon bild.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Mitt misstag. Sent och stressad.

Skärmen är helt död (och förmodligen TFT). Indikatorlampan/lysdioden lyser inte.

Huvudsäkring eller totalt haveri? Det senare känns inte så troligt.

Garantin har gått ut. Så jag kan göra i princip vad som helst med skärmen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla säkringen, annars öppna (försiktigt) och inspektera nätdelen. Kan ju lägga upp foto..
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Du kanske tagit extraförsäkring? för då är det ju lättaste alternativet.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Har ingen tilläggsförsäkring. Hemförsäkring ska gälla.

Det som mest bekymrade mig var att det kanske skulle bli svårt att fixa även om det bara är en säkring - tänkte på de där ytmonterade "motståndssäkringarna". Och, som sagt, monitorn är inte helt lätt att öppna. Jag tog bort alla skruvar, men det satt fortfarande som berget. Där är dessa springor och annat och gummiploppar. Men plopparna döljer inga skruvar, åtminstone inga vanliga skruvar.

Vad jag omständigt försöker säga är att går det att fixa så är det värt jobbet att öppna monitorn.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Om alternativet är att slänga den så ska du ju helt klart försöka fixa den. De har dock ofta jobbiga lösningar för att öppna, kan inte riktigt förklara... liksom man snäpper ihopa den så att den sitter ihopa utan skruv...
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tyvärr finns inte många alternativ. Om hemförsäkringen gäller så har jag självkostnaden, kanske tusen kr. Jag vet inte. Men det betyder också att jag kanske är utan monitor i 2-3 veckor. Det kan jag inte.

Monitorn kostade drygt 4000. Men det kan jag inte ta i beaktande. Jag hittade en 22-tummare på 2200kr. Den har ingen DVI eller HDMI. Jag har det i dag, men jag ser inget behov av det. Och definitivt inte för 1800 extra.

Det alternativ som kvarstår, som jag ser det, är att försöka fixa monitorn i dag. Funkar det inte så får jag köpa en ny i morgon.

Det är inte pengarna som stör mig utan att jag köpte skärmen våren 2006. Jag räknar inte med att dagens billiga elektronik ska hålla mer än 5 år. Det är "köp och släng." Men jag räknar med mer än 2 år. Det är helt enkelt oacceptabelt. "Det är principen Jönsson, principen."
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Peppar skrev:Garantin har gått ut. Så jag kan göra i princip vad som helst med skärmen.
Såhär gjorde jag med min: http://bos.hack.org/hacks/TFT/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Köp en begagnad 15" att ha tills du hittar en vettig lösning.
Om du vill göra något mer än att byta utvändlig säkring så är det till att öppna. (kolla förresten sladdar, dator osv.. gör som dom ska.. ibland glömmer man sig :) )

Plasthölje med snäppfäste fixar du genom att först känna & titta runt skarvarna. Bänd upp på något ställe försiktigt med så stor skruvmejsel du kan få in (minskar Newton/Meter). Känn försiktigt med mejseln var fastsättningen sitter. Testa om du kan trycka in dom el liknande så att dom lossnar. Annars när en lossnar brukar det gå lättare med resten.
Om det verkar "omöjligt" så kolla om du glömt någon skruv gömd under lappar, pluggar etc..
Och plast går att lima.. :wink:

Så om inget ovanstående fungerar använd VÅLD & MOTORSÅG :twisted:
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag kan rekommendera att använa en smörkniv, de är tunna, breda och starka, snäpper upp det mesta utan skador.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Först. Inget händer när jag kopplar i skärmen till strömuttaget. Lysdioden som indikerar när skärmen är på, av eller standby lyser inte. Där är ingen reaktion alls. Därför har jag uteslutit datorn.

Lustiga var att jag hade datorn på. Skärmsläckaren var igång. Jag hade inte använt den på en timme eller så. Jag tog tag i musen och skulle i princip bara stänga ner. Bara sekunder efter skärmen lös upp så dog den.

Här är nätdelen.

Bild

Där är en säkring halvt dold bakom kylelementet vid den stora drosseln. Den är hel. Men jag vet inte vart jag går sen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Som säkert en del andra sett.. CCFL rör som slocknar ett par sekunder efter påslag verkar vara en plåga för TFT skärmar.
Så kanske man kunde klämma ihop en generell åtgärds guide ..?

Är det CCFL rören eller invertern som är orsak?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Lite svårt att se på bilden, men det ser ut som några elektrolyter "lyft på
locket" bland annat den rakt ovanför den stora switchtrafon, även en elyt
på sekundärsidan verkar svällt upp,
Men det kan vara fotot som missvisar.

mvh
Kjelle
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tycker också det ser ut som det. Byt kondingarna så bör den rulla igen.
Skriv svar