Spänningarna i ett nätagg kommer (för det mesta) från samma källa. Med andra ord, de olika 12V-linorna körs från samma regulatorkrets. Så seriekoppling är inte så lyckad...
Även om du skulle ha ett nätagg med flera 12V-regulatorer eller om du vill seriekoppla 5V och 12 så faller detta då jord (svart) är gemensam för alla spänningar i nätagget.
Oki det var snabbt, då skiter vi ett datornätagg, en annan fråga då:
Jag har en massa olika transformatorer liggandes hemma från olika eletronikprodukter, vissa ger ut 6V andra 9V osv, skulle man kunna seriekoppla dessa för att kunna få ut en större total spänning?
Kan man ansluta dem till en gemensam 230V stickpropp (parallelt då antar jag), detta för att slippa ha 3 eller 4 st stickproppar och bara ha en.
En till fråga, då dessa transformater ger olika mängd ström, 0.5A, 0.7A osv. Om jag seriekopplar dessa, så borde jag väl bara få ut den största strömmen, eller?
Ja, visst kan man göra det. tänk bara på polariteten för annars så subtraherar du spänningarna.
Ja, det går bra att parallelkoppla trafos, MEN de drar startström och blir det många trafos så behöver du någon form av mjukstart för annars löser säkringarna för dig
Du menar väl seriekoppla? Kommer verkligen dessa "små" trafos dra så mycket? Hur skyddar man sig bäst mot det då? Gäller det då att bygga någon sorts delay krets, som startar dem andra trafos efter en kort stund?
Ja, eller starta över motstånd på nätsidan som sedan kortsluter. Sök på soft start eller liknande så hittar du vad jag menar. Till förstärkare och liknande är det ofta nödvändingt, så finns massor på nätet, bara leta
http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... L200_1.htm
På den sidan står det desto större skillnad på Vin och Vut desto mindre A kan man få ur den. Det innebär ju att om man max ska jobba med 24V så ska man mata med 24V, kan man då göra detta med två stycken seriekopplade 12V transformatorer? Finns det några nackdelar med det förutom att startströmmen kanske blir hög?