Identifiera spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sune

Identifiera spole

Inlägg av Sune »

Jag har en nätdel till en DVD spelare där vad jag gissar är en spolar har pajjat på.

Det enda som står på den är HYT 30027512

Nån som vet vad jag skulle kunna ersätta den med?
peter555

Inlägg av peter555 »

En bild kanske kan ge lite ledning.
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Här är 2 bilder på spolen. Nån som har en idé vad jag kan ersätta den med? Brukar det vara andra prylar runtomkring som också gått sönder om spolen ser ut såhär?

Bild

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Den där verkar ha brunnit rejält, något måste ha dragit mycket ström. Det ser ut som den sitter i ett filter för rippel från nätagregatet och är antagligen inte så kritisk.
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Ok, och att den inte är så kritisk menar du att jag skulle kunna testa utan den?
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Är troligtvis inget fel på spolen, kletet är till för att mekanist stabilisera den.
Ta bort den svarta plasten och ta en ny bild så får vi se
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Byt elektrolyterna också, antar att det sitter ett par stycken där. Kanske även någon TNYxx-krets?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja ta bort plasten och kolla, det kanske bara är klister det där. Eller så har den brunnit rejält :S Vad har den för resistans om du mäter den?
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Nu har jag tagit bort plasten. En koppartråd är lös så jag antar att den är pajj. Är oändlig resistans om jag mäter mellan de 2 benen.
Bild

Sen kikade jag lite mer noggrant på nätdelen och mycket riktigt sitter det en TNY-krets som ser lite tilltuffsad ut. Kondensatorerna ser hela ut.

Bild

Bild

Jag ser tyvärr inte hela beteckningen pga hålet.
Men det börjar på TNY och slutar på 7P. Nån som kan gissa vad det kan tänkas vara?

EDIT: Jag googlade på modellbeteckningen på kortet och hittade vad jag tror är ett polsk forum, där angav dom att det skall vara en TNY267P.

Sen hittade jag även en tråd här från EF angående precis ett sånt kort som jag har. Från en Gemini DVD, i tråden var thepirateboy inblandad, vet du om det löste sig med det kortet?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Eh, jag tar nog tillbaks det där att det kunde ha varit klister! :lol: Den är definitivt trasig.

Ser ut som den kan ha råkat ut för åskan den där. Jag skulle nog prova mata resten av apparaten från nån annan nätdel om den inte har så jättemånga eller konstiga utspänningar.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Skall det verkligen vara ett hål i en krets sådär?..

"Houston, we got a problem."...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Sune: nej jag skicka iväg ett kort men har inte hört nåt mer från killen. Han sitter väl i soffan och visslar och ser på DVD hela dagarna.

Jag fick aldrig tag i nån spole som var lämplig utan lindade helt enkelt om den befintliga med ny koppartråd.

Du måste byta kondingarna för de brukar tappa kapacitans, därför blir det hål i TNY'n. :wink:

Jag har en extra TNY267PN och kondingar (4,7uF/450V) om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Ok, tack för infon!

thepirateboy:
Vad behövs för att linda ny spole? Är det nån speciell koppartråd och hur gör man?

Vad vill du ha för TNY-kretsen och kondingarna?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det är vanlig lackisolerad koppartråd. Skulle tro jag använde 0,20mm Länk

Räkna varven när du lindar av den, och linda på lika många varv med ny tråd. Det är svårt att få till det perfekt när man lindar för hand, men det brukar bli tillräckligt bra för att det ska funka.

50kr vill jag ha för komponenterna.
docksider

Inlägg av docksider »

OT: jag har gjort mycket liknande hål med gamla trasiga komponenter och en kondensatorbank, smällarna kan vara helt löjligt starka
Skriv svar