Tempmätning (0-3.3V NTC)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredRovers

Tempmätning (0-3.3V NTC)

Inlägg av FredRovers »

Hej,
Jag skulle vilja mäta rumstemperatur met en NTC resistor (tror att det är 47K). Till min hjälp har jag en AVR ATMega128 med A/D-omvandlare (0-3.3V). Vad är bästa sättet att koppla in NTC motståndet på? I dagsläget har jag ingen annan matning än 3.3V.
/Fred
probe

Inlägg av probe »

varför inte använda en "smart" termistor istället? MCP 9700 kostar under 4 spänn hos Elfa... och då är det bara att koppla:

Bild

..och du får 500+T*10 mV in på din A/D... kan inte blir mycket enklare...
FredRovers

Inlägg av FredRovers »

Jo, det skulle man kunna men jag vill ha min uP i en garderob och mäta temperaturen via en kabel med NTC i andra ändan som jag redan har.
/Fred
probe

Inlägg av probe »

47k är högt för att köra in på A/Dń utan en OP emellan (brukar rekomenderas max 10k i källimpedans) Så lösningen är givetvis en OP-koppling på ett eller annat sätt. Brygga, strömgenerator - finns många sätt att koppla det på och skall du bara köra med en känd NTC så behöver inte din inspänning vara linjär alls, bara att kalibrera upp värdet med en LUT. Hur du kopplar beror ju på om du har någon extern spänningsreferens eller ej, men spänningsref så måste givetvis denna också vara relaterad till spänningen som läggs på NTC. Upplösning och så vidare... Omöjligt att svara på hur du skall koppla....
Skriv svar