inverter till 15tums skärm(bakgrundsbelysning )

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ralleville

inverter till 15tums skärm(bakgrundsbelysning )

Inlägg av ralleville »

Hej

Vad skulle ni göra i detta fall, skärmen en Hatteland 15" utan belysning.

Skärmen går i normala fall att dimma ner till noll belysning .

Felet är i invertern som matar rören ( två stycken)

Försökt mäta med Fluken på ingången till invertern , där är det dött fastän moderkortet ger ut 13 och 5 volt

Och tack vare detta forum och bengt-re s råd ( se tråd : koppla en inverter från en skanner ) så fick jag aningen ljus i ena av rören , testade bara ena röret .

Men jag har inga grundkunskaper hur detta är byggt .

Kortet är fast i en enhet som ger ut högspänning till rören; här har jag inte mätt pga rädslan för högspänningen som inte finns !Till rören går ett kontaktdon som har tre anslutningar , varför tre stycken sladdar ?
Är det kopplat i serie eller ....
Vid testningen så hade plotterinvertern endast två kablar , och de chansade jag på att koppla in i några av dessa tre kabeluttag.

Hur skall jag göra för att få igång detta ?

Kan man köpa nån standard inverter , hur går det med pinnarna och anslutningar ?

Har hittat tillverkaren av invertern , det är ett bolag i USA . acipower.
Har inte fått svar därifrån , de säljer väl bara minst 50 stycken .
Modellen heter AC2-12-1049 och det finns bra beskrivning här , men jag vet inget om vcntl, tbd/+5v och annat .

Om någon vänlig skäl kunde beskriva vad det är frågan om ,så har jag dagen och tron på medmänniskorna räddad .

tack

ralle
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Tywong888 på Ebay säljer invertrar. T.ex item 170192093155.

Har själv handlat av honom utan problem.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

3 anslutningar beror sannolikt på att rören parallellkopplas - men de behöver varsin ballastinduktans eller kapacitans för att dela strömmen lika. Annars kommer bara röret som tänds först att lysa om man hade parallellkopplat från början.
probe

Inlägg av probe »

Ibland är det en tom pinne mellan de som är anslutna för att öka isolationsavståndet.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Jag hade helt fel, det finns fyra rör .

Hittade en beskrivning på inverter -tillverkarens hemsida och pinnarna till rören är nu så här .Pinne 1 är CCFL Common , pinne 13 , 11, 9 och pinne 7 är CCFL 1, 2, 3 ,och 4.

Sorry om jag råddade bort er .

Tror ni nu jag kan köpa nästan vilken som helst inverter med fyra utgångar och koppla med trådar " hur som helst " eftersom originalinvertern är mycket smal , endast 23 mm och står med kanten lodrätt upp.Bredare ryms inte , det kommer att ta i skyddsplåtar

Av de inkommande stiften på invertern är pinne 1 och 2 , = +12 volt,
pin 5 = enable ( vad är detta ? ) och pin 8 PWM OUT , mättes till antingen 0, 5 volt eller 12 volt beroende på brilliancen .

Dessutom enligt broschyren . är pin 6 = vcntl , pin 7 = tbd/+5V out och dessa ligger på noll hela tiden

Tacksam för svar

ralle
Skriv svar