PrecisionsLikriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elex

PrecisionsLikriktare

Inlägg av elex »

Hej

Håller på med ett arbete så behöver lite av eran expertis. Är det någon som vill förklara hur en halvvågs precisions likriktare fungerar eller någon länk. Jag menar en sådan med en op och två dioder typ. :shock:

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vad en precisionslikriktare är kan jag tyvärr inte svara på. Aldrig hört ordet ens. Men en "vanlig" halvågslikriktare består av två dioder och likriktar endast "hälften av vågorna" (:D) dvs efter likriktningen kommer det se ut som kullar med ganska stort mellanrum.

Varför man skulle vilja ha bra precision på likriktningen har jag svårt att förstå. Låt oss säga att man ska likrikta nätspänningen, ju bättre precision desto mer störningar kommer den fånga upp.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

för att likrikta lågspänningssignaler till dc.
kanske i en dB-mätare tex.

/H
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig halvågslikriktare har bara en diod.
elex

Inlägg av elex »

Precis som cosmox säger. Så är den till för attt likrikta lågspänningssignaler till dc. En del i en konstruktion jag håller på med, Linjär equalizer :wink: Och den innehåller 2 dioder. Så jag behöver lite text till rapporten ren fakta.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Är det en sk faslinjär EQ du bygger?
Var sitter ac/dc kretsen i den?

/Hampus
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Är det någon som kan beskriva lite mer hur en sån där precisionslikriktare funkar? Verkar interesant.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ibland vill man kanske likrikta signaler som ligger under diodernas spänningsfall <0.6v.

EDIT: jag har tyvärr ingen bild så det är lite svårt att beskriva.
Senast redigerad av cosmox 31 augusti 2004, 19:31:35, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det mesta faktaunderlag som man kan behöva (för normalt bruk iallfall :-) verkar finnas i nedanstående länk:

http://www.electronics.dit.ie/staff/ypa ... ifiers.pdf
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Man får väll lägga på en 0,8v DC spänning på den ac-signal som kommer in ifrån micken, (frånskillt med en kondensator för att spärra dc mot micken) för att inte tappa hela signalen i likriktardioderna.

Eller har jag fel?
elex

Inlägg av elex »

Om det är en faslinjär EQ... lite osäker där faktiskt vet inte rigtigt vad du menar. Likriktingen sker direkt på insignalen ljud i det här fallet. Jag vill dela upp signalen i en positiv o en negativ del, för at där sedan modulera dem var för sig. Efter det adderas de ihop.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag tror inte att det är en likriktare du ska använda i det fallet.
Kanske en krets som gör oballanserat till balanserat.

som den här kretsen kanske:

Bild

Kolla in dessa länkar för lite mer info om eqs:
ett
Två

EDIT: Kan du lägga upp ett schema på din eq?
/Hampus
elex

Inlägg av elex »

Ok. tack för tipset där, jag har redan fått det att fungera med prec likriktare, det enda var lite allmän fakta om en prec likriktaretill en rapport.
Vistt kan jag lägga upp schemat vet bara inte rigtigt hur man gör här? :) Kan tyvärr bara visa just det blocket med prec likriktaren i, pgr företaget vill först ha projektet färdigt innan det publiceras... fråga mig inte varför
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kan tillägga att schemat ovan är (stulet) från Elliott Sound Products, www.sound.au.com.

Glöm inte bort att ge credit åt den/de som förtjänar det!

Arvid
elex

Inlägg av elex »

Ok.... cosmox kanske har tagit schemat där, men måste nog ändå försvara honom lite. läggs det ut på nätet så är det ju fritt att tillämpa applicationen eller som sound gjort. Och det är ju det vad sann ingejörs konst uppfinna och förädla, man uppfinner ju inte hjulet två gånger :) och i detta fallet så använder vi inte det schemat alls, det är löst på annat som vi anser smidigare. Kan gladeligen lägga upp det här sen. :shock:
Skriv svar