Håller på med ett arbete så behöver lite av eran expertis. Är det någon som vill förklara hur en halvvågs precisions likriktare fungerar eller någon länk. Jag menar en sådan med en op och två dioder typ.
Vad en precisionslikriktare är kan jag tyvärr inte svara på. Aldrig hört ordet ens. Men en "vanlig" halvågslikriktare består av två dioder och likriktar endast "hälften av vågorna" (:D) dvs efter likriktningen kommer det se ut som kullar med ganska stort mellanrum.
Varför man skulle vilja ha bra precision på likriktningen har jag svårt att förstå. Låt oss säga att man ska likrikta nätspänningen, ju bättre precision desto mer störningar kommer den fånga upp.
Precis som cosmox säger. Så är den till för attt likrikta lågspänningssignaler till dc. En del i en konstruktion jag håller på med, Linjär equalizer Och den innehåller 2 dioder. Så jag behöver lite text till rapporten ren fakta.
Man får väll lägga på en 0,8v DC spänning på den ac-signal som kommer in ifrån micken, (frånskillt med en kondensator för att spärra dc mot micken) för att inte tappa hela signalen i likriktardioderna.
Om det är en faslinjär EQ... lite osäker där faktiskt vet inte rigtigt vad du menar. Likriktingen sker direkt på insignalen ljud i det här fallet. Jag vill dela upp signalen i en positiv o en negativ del, för at där sedan modulera dem var för sig. Efter det adderas de ihop.
Ok. tack för tipset där, jag har redan fått det att fungera med prec likriktare, det enda var lite allmän fakta om en prec likriktaretill en rapport.
Vistt kan jag lägga upp schemat vet bara inte rigtigt hur man gör här? Kan tyvärr bara visa just det blocket med prec likriktaren i, pgr företaget vill först ha projektet färdigt innan det publiceras... fråga mig inte varför
Ok.... cosmox kanske har tagit schemat där, men måste nog ändå försvara honom lite. läggs det ut på nätet så är det ju fritt att tillämpa applicationen eller som sound gjort. Och det är ju det vad sann ingejörs konst uppfinna och förädla, man uppfinner ju inte hjulet två gånger och i detta fallet så använder vi inte det schemat alls, det är löst på annat som vi anser smidigare. Kan gladeligen lägga upp det här sen.