Snabb pnp fråga
-
Snabb pnp fråga
Hej, jag undrar bara om detta är rätt sätt att förstärka en mycket svar ttl signal till en annan ttl krets, spänningen sjunker till 0.5V med belastningen.
http://www.mayothi.com/images/transistor6.gif
Fast istället för led+motstånd så ska jag ha den andra ttl kretsen.
Jag ska alltså förstärka en positiv signal till en positiv signal som an leverera hörgre ström.
Och ca vilken bas resistor/trissa ska jag ha om krets2 drar 33mA
http://www.mayothi.com/images/transistor6.gif
Fast istället för led+motstånd så ska jag ha den andra ttl kretsen.
Jag ska alltså förstärka en positiv signal till en positiv signal som an leverera hörgre ström.
Och ca vilken bas resistor/trissa ska jag ha om krets2 drar 33mA
En väldigt luddigt ställd fråga. Förklara bättre vad det är Du vill göra så det går att ge ett vettigt svar.
Rent generellt, för att driva en TTL-ingång från en trissa skall Du ha en NPN mot GND och ett motstånd på t.ex. 2k2 till Vcc som pull-up.
För att driva något strömkrävande från TTL är det bäst att även då använda en NPN, eftersom utgången inte dras ända upp till Vcc. Dessutom har Du då även fördelen att kunna driva något som kräver mera än +5V och dessutom har annan spänningsmatning än logiken.
Om saken som skall drivas måste matas mellan drivare och GND så använd två trissor, en NPN som driver en PNP för att mata lasten. Glöm inte motsåtndet mellan bas och emitter på PNP, det är ett vanligt nybörjarfel.
Rent generellt, för att driva en TTL-ingång från en trissa skall Du ha en NPN mot GND och ett motstånd på t.ex. 2k2 till Vcc som pull-up.
För att driva något strömkrävande från TTL är det bäst att även då använda en NPN, eftersom utgången inte dras ända upp till Vcc. Dessutom har Du då även fördelen att kunna driva något som kräver mera än +5V och dessutom har annan spänningsmatning än logiken.
Om saken som skall drivas måste matas mellan drivare och GND så använd två trissor, en NPN som driver en PNP för att mata lasten. Glöm inte motsåtndet mellan bas och emitter på PNP, det är ett vanligt nybörjarfel.
-
Bra mycket mindre, dessa har ju cmos ingångar imotsats till bipolära ingångar hos TTL kretsar.
Angåedne schemat; om du lägger +12 till basen på en PNP transistor så stryps den kopplar du däremot basen till jord så leder den på det sättet som det är kopplat i schemat. Om du skall ha + ut vid + in med det schemat så är det en NPN som gäller, även om det visserligen ändå går att ordna + in + ut med en PNP med en komponent extra.
Angåedne schemat; om du lägger +12 till basen på en PNP transistor så stryps den kopplar du däremot basen till jord så leder den på det sättet som det är kopplat i schemat. Om du skall ha + ut vid + in med det schemat så är det en NPN som gäller, även om det visserligen ändå går att ordna + in + ut med en PNP med en komponent extra.
-
-
Ja, nu komm jag på en sak. jag kör med 150ohm pulldown på ingångarna.
Det är för lågt va?
150/5=33mA
Att jag inte tänkte på det.
Det är för lågt va?
150/5=33mA
Att jag inte tänkte på det.
Senast redigerad av victor_passe 10 februari 2008, 11:08:43, redigerad totalt 1 gång.
-
-