Är det någon som vet hur man kopplar in en LCD av den här typen med en 44780 controller? Till en PIC alltså?
Jag hittar inget datablad eller annan referens!
Jo, det är just det att pin 14 behövs normalt till D7 och den finns ju inte?! Dessutom vet jag inte var man ansluter backlight, det brukar finnas 16 pinnar eller separat anslutning i ena änden. Och datablad kan jag som sagt inte hitta!
Chansa, ja det kan ju inte hända något annat än att den magiska röken slipper ut!
Vanligtvis används 1 till 6 och 11 till 14 men 11 är inte ansluten till någonting alls på den här LCDn. Det lämnar 1 till 10 och 12 till 13 kvar. Kan det vara 12 o 13 som är backlight och de övriga 10 är på rad?
Svag skrammel i bakhuvudet - fanns det inte nibble-mode på dom här LCD-kontrollerna också (dvs bara 4 dataledare) , och därmed behövs inte alla datapinnar enlig displaytillverkarens tycke...
kan innebära att man måste leta fram dito kodsnuttar som kan driva LCD i nibble-mode.
backlight brukar alltid vara dom sista 2 pinnarna i anslutningen - men följ ledarna för säkerhets skull så att du ser att de rimligen till backlighten.
Plocka hem ett datablad på 44780 och mät sedan var pinnarna går. Använd en multimeter ställd för låg mätspänning om Du har en sådan. Chansa inte, det finns pinnar på en sådan display som inte kan förväxlas utan att det säger tjoff.
Som sagt. Databladet till styrkretsen är bra att ha.
Hittade en jättehög med nån slags gamla handenheter för lagerhållning. I dem satt det displayer, med bara 4 bitar dragna till kontakten. Men det var en lätt match att fixa bit 0-3 också, mha databladet.
Ja, datablad och en försiktig mätoperation är troligen lösningen. Förresten, hur vet man om det behövs förkopplingsmotstånd till backlighten eller inte?
Sodjan: Den har ju inte backlight och det blir ju 50 :- med frakt tung display?