Någon här som kan berätta?

Menar du "hög" som att du har positiv spänning på RS232, alltså inte negativ?rehnmaak skrev:Med reservation för polariteten på signalerna (jag kommer aldrig ihåg om de ska vara 1 eller 0) så sätter man RTS hög om man vill att andra ändan ska sluta sända och man själv ska sluta sända så fort som möjligt om CTS är hög. Ett bra sätt är att sätta RTS hög när mottagarbufferten är 80% full och lägger RTS låg när bufferten når 20%.
Then when a DTE (such as a PC) wants to stop the flow into it, it negates RTS. Negated "Request To Send" (-12 volts) means "request NOT to send to me" (stop sending). When the PC is ready for more bytes it asserts RTS (+12 volts) and the flow of bytes to it resumes. Flow control signals are always sent in a direction opposite to the flow of bytes that is being controlled. DCE equipment (modems) works the same way but sends the stop signal out the CTS pin. Thus it's RTS/CTS flow control using 2 lines.
Är det inte tvärtom, om man ska vara korrekt. Att UART:ens nivå är inverterade jämfört med nivån på RS232?rehnmaak skrev:Som jag skrev, jag kommer aldrig ihåg vilken polaritet det är på signalerna... Dessutom är signalerna inverterade på RS232 linan jämfört med signalerna på UART:en.