Högtalarna smäller vid påslag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

Högtalarna smäller vid påslag

Inlägg av MammaMumin »

Hej
Har varit inne på en del dator-forum och sökt och frågat men jag kunde tydligen lika gärna frågat morsan. Så jag vänder mig till de som vet.

Har ett par q-tec, 2.1 datorhögtalare som smäller till (mest subben) när man sätter på dem. Det låter ungefär såhär: nnNKCOPpf. Solklart eller hur?

Har provat i alla nätuttag som finns i lägenheten, det låter lika överallt. Har även provat med en konding på volymkontrollen ("på-knappen" sitter där). Mobiler stör också högtalarna (subben), det gäller också subben till stereoanläggningen. När man sätter på en del lampor så stör det också.

Jag antar att det är nätdelen (i båda subbarna) som knasar men går det att göra någåt åt det? Billigt. Eller är det en dödsdömd lägenhet jag bor i vad gäller eldragningen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Förmodligen dålig konstruktion av förstärkaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett sätt att lösa problemet är att ordna någon form av fördröjning och relä så att högtalarna inte ansluts förrän någon sekund efter att förstärkaren har startats. Eller rent av bara en kondensator i serie med högtalaren.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

En kondensator i serie med högtalaren:)

visst det kanske fungerar, men du får ju ett ofrivilligt delningsfilter på köpet:P
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Beror väl på kapacitansen hos kondensatorn?
einar

Inlägg av einar »

Jag har samma problem vid främst avstängning. Men det mest troliga är att det är mycket oxid och skit i alla knappar. Har "bara" blåst en 15w bas i den hitills......
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Undrar om det är samma q-tec som de som gav begreppet "kina-watt" en ny innebörd vad gäller datornätdelar?
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Går man in på något dator-forum så kan man läsa att q-tec är värdelösa och inte duger till att driva en klockradio ens. Men jag har faktiskt haft en q-tec 350w nätdel och den fungerade alldeles utmärkt i många år. Hade inga som helst problem att driva min dator och allt extra skräp jag hade. Men det här med nätdelar till datorer har gått överstyr för länge sedan.

Nåväl, det är inte det denna tråd gäller. Har nu provat konding på strömställaren, i serie med högtalaren, annan strömställaren men det blir ingen skillnad. Passade också på att skärma nätdelen för att få bort störningar från mobiler men det hjäpte inte heller.

Tänkte prova en fördröjningkrets av något slag nu. Enklast möjligaste. Hur?

Visst ja, glömde skriva att högtalarna är sprillans nya.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oblivion:
"En kondensator i serie med högtalaren:)
Visst det kanske fungerar, men du får ju ett ofrivilligt delningsfilter på köpet :P"

Delningsfilter blir det ju inte (..eller ja, på sätt och vis då), men däremot ett högpassfilter, vilket var hela tanken.
Sedan får man välja en kondensator så högpassfiltret släpper igenom allt över låt säga 20Hz. (Inte för att musik har särskillt mycket innehåll så lågt ner, men ändå.)
Många förstärkare fungerar ju precis så, dvs en konding på slutet för att inte släppa igenom oönskat skräp som t.ex likspänning, vilket det troligtvis är frågan om i det här fallet.

MammaMumin:
Det vore inte dumt om du hade möjlighet att koppla in ett oscilloskop och titta på vad det är förstärkaren skickar ut för något när du startar den. Annars finns det färdiga små burkar att köpa, som innehåller relä och lite annat godis som ansluter högtalarna någon sekund efter att förstärkaren startats.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Jag provade konding i serie med högtalaren men kom just på att det var en elektrolyt, det kanske inte fungerar så bra med en sådan, eller? Är på inget sett ett proffs på detta men jag löder och lär med tiden, är tyvärr inte mycket för det teoretiska.

Enligt beräkningar från en gammal tabell jag har så skall 800mikroF skära vid runt 25Hz. Den jag kopplade in var på runt 2000. Kanske för stort värde eller spelar det någon roll?

Jag har tyvärr inte tillgång till ett oscilloskop. Om man kan bifoga ljud-filer så... Om det hjälper.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Trust är en tillverkare av datortillbehör till lågpris, Q-tec är trusts budgetmärke...
Skriv svar