Ljudkort till Lasersvärd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MatsO

Ljudkort till Lasersvärd

Inlägg av MatsO »

Hej alla jag är lite desperat och skulle behöva all er expertis, Jag är en Starwars nörd som bygger laser svärd (jo han e' tokig ) nåväl vad är då problemet jo följande,för oss lite mer seriösa "Saber" byggare så måste man naturligtvis ha ett ljudkort som producerar ljud till svärdet ni vet det klassiska humm ljudet och clash ljudet . Det finns ett få par tillverkare som gör dessa ljudkort och alla två har en backlog på ca 6-8 mån innan dom ens kan börja sin tillverkning igen,mao har jag och många andra börjat tröttna och tänkte FÖRSÖKA bygga själv. Jag själv har bara lite erfarehet av bygge har fuskat och gjort ett mönsterkort engång (tillslut blev det bra )men är ingen wizz på det. Ni tänker säkert vad behöver galningen då,jo dom befintliga korten fungerera på följande sätt och jag citerar :

Fully designed from scratch by Plecter Labs, Crystal Focus Saber Core is a single board featuring a luxeon controller and an interactive motion sensitive sound unit. It plays digital quality sound samples (22KHz / 16 bits) for power on, humming, swing (8 slots), clash (8 slots), blaster, blade lockup, force push and power off. On/Off control of the module can be done with a latching switch or a momentary switch (setup with our SD-Config™ technology). The switch or button must be bought separatly.
Our module also triggers additionnal effects such as blaster ray blocking and blade lockup with an additionnal auxiliary button (not provided). Sounds and setup can be changed by the user using a simple USB SD card reader. Comes with a 29 mm OD speaker, 32 MB SD card and power supply wires.
Crystal Focus now features A-POP technology : Anti Power Off Protection (special thanks to Novastar for proposing this innovation). An option on the configuration file can require that the user confirm the saber power off using the aux. button. This avoids any accidental power off of the saber, especially when using momentary buttons for activation.

The sound fonts of version 2.x remain compatible with version 3 ! However, the configuration file has slightly changed, please refer to the user's manual.

Crystal Focus Saber Core can also control our Bargraph (Battery Level Indicator).
Dimensions : 60 x 28 x 10 mm (with the SD card).
Power supply : 3.5 to 11 V / 1.5A (with the Luxeon LED). 4 AA alkaline batteries (LR06) or 4/5 AA 2500 mAh rechargeable batteries recommended.
Idle current consumption : 6 mA
Compatibility : luxeon star III (3 watt - 750 mA to 1A for green/white/cyan/blue or 1.4A for red/red-orange/amber), luxeon K2 (750 mA to 1.5 A), or luxeon V (5 watt, 700 mA max). A Luxeon V requires at least 6.7V to be powered properly. Other LEDs are being tested. The module should work without problems with Luxeon Rebel, Luxeon Dental and Seoul P4.
Speaker : 8 ohm. Deluxe 28 mm and low profile speaker, 400-20000 Hz bandwith, 1 watt.

Our module now dynamically modifies the sound playback with the orientation of the saber which appears more agressive or ready to strike.
Consult our Saber section to discover some possible results with our modules. Download the user's manual of this module for detailed features.

finns det någon vänlig här på forumet som skulle ha förbarmande med oss och kunna hjälpa oss ??? Mvh
Mats O :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Exakt vad är det du behöver hjälp med?
"Ljudkort" brukar innebära att det ska sitta i en dator, men jag tolkar det som att ljudkortet i det här fallet är ett helt fristående kretskort med SoundFont-uppspelare, knappar och någon form av rörelse-sensorer (kanske accelerometer).

Det är ganska mycket jobb med att bygga allt detta från början om det inte finns något färdigt schema. Troligen blir det inte direkt gratis om du söker någon som kan bygga det från grunden åt dig. Men det kanske bara är vissa delar som du behöver hjälp med att lösa?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Lättar är nog att ha en PIC ansluten till någon form av G-sensor.

Så får man programera en loop som ger ett hummm-ljud i relation till rörelse.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Produktsida:
http://www.plecterlabs.com/catalog/prod ... anguage=en
Film på prylen:

Behöver du rubbet med ljus, rörelsedetektor eller är det bara ljudgenereringen som är intressant?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Heter det inte ljussabel på svenska?
MatsO

Lightsaber

Inlägg av MatsO »

Hej och tack alla för visat intresse,för att svara på: Behöver du rubbet med ljus, rörelsedetektor eller är det bara ljudgenereringen som är intressant?
Jag har både luxeon 3W dioder och buckpuck strömbegränsare så det är i första hand ljudet som är av intresse,om det är någon här som har intresse för att hjälpa till att utveckla,så tror jag det finns en del att tjäna,jag har som sagt en del kontakter i olika forum och ser gärna att den eller de som kan hjälpa oss får den komersiella vinsten om det blir en bra produkt.

Naturligtvis är en total lösning med luxeon drivers med integrerat "ljudkort" det bästa

Brgds MatsO
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag (alt. mina kollegor) ska bygga en uppsättning "lightsabers" med dödlina början av augusti. Men innan dess kommer det inte ske.

De ska innehålla tokstarka ljuskällor (MINST 3 W LED), ljudmojänger och rörelsesensorer. Förhoppningsvis så blir de USB-kopplade för att tanka upp ljud och ändra inställningar.
MatsO

Inlägg av MatsO »

Många Tack $tiff för upplysningen men det blir ju samma sak som de andra leverantörerna och det var just det vi ville lösa/undvika nu med lång väntetid 6-8 mån innan de börjar produktionen igen,och som du säger augusti blir 7 mån om jag räknade rätt, men tack ialla fall.Måste bara fråga om du menar Luxeon dioder när du nämner tokstarka ljuskällor, bara en liten hint det finns både 5W och 7 W luxeon och K2 som är riktigt starka!!

MVH MatsO
MatsO

Inlägg av MatsO »

oJsan tack för ditt svar, Plecter lab är just den lev som jag nämde i min första post fast jag nämde inte de med namn då.Plecter dvs Erv skickade mail till mig att en ny batch kanske blir av i mars men det finns inga garantier och efter att ha följt utvecklingen innan så tror jag inte mycket på att det blir verklighet i mars.Därför tänkte vi ta saken i egna händer.

För att precisera lite mer vad vi skulle behöva hjälp med är då grund konstrutionen/ schema , ritning med så många av funktionerna som möjligt,att integrera buckpucken (strömbegr) vore ju perfekt,hela PCBn skall passa in i ett handtag som har innermåtten 33-35 mm diameter.PCB och montéring står vi för så klart.

Mvh MatsO
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Med "tokstarka ljuskällor" menade jag LED, inte nödvändigtvis från Luxeon, eftersom t.ex. Cree för tillfället gör ännu bättre lydioder. Mycket hänger också på tillgängligheten kombinerat med linsutbudet. Jag har grävt en del i detdär med ljuskällan och det gäller verkligen att hålla sig uppdaterad så man inte tror att man får mycket ljus ur en första generationens Luxeon vi ddet här laget!

Närmst till hands att utveckla ligger nog switchstyrningen till lysdiod(en/erna) som har lite speciella krav om de ska drivas från t.ex. 1.2/1.5 V D-batterier.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Tänkte bara flika in ett sidospår som ni iofs säkert redan sett om ni håller på med ljussablar; Darth Maul LED light saber
Tycker guidens tändning- och släckningseffekt blir lite tuffare när man lägger multipla ljuskällor med fördröjning mellan varje, som de gjort, istället för endast en stark källa i handtaget.
MatsO

Inlägg av MatsO »

Hej igen här kommer en bild på plecter labs board,kanske det kan vara en hint hur de har gått tillväga :http://i221.photobucket.com/albums/dd26 ... sV2Web.jpg jag har frågat Erv om han kan tänka sig att sälja PCB och komponenter men NEJ det ville han inte, kollar man bilden så är kretsen övermålad så att man inte skall kunna se vilken standard krets det förmodligen är ???
kan det vara till någon hjälp ??

Mvh MatsO
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det var bland det fulaste jobb jag sett på länge.
Sunkig layout och handlödda komponenter, där man dessutom bara brytt sig med att löda dit de pinnar som används.
Lödjobbet är dåligt och packningen inte särskilt hög.
Billigt laminat, inte ens FR4.
Det sitter antagligen en PIC som är övermålad, det är ju ett hobbyjobb...
Vem som helst här på forumet kan göra bättre.
MatsO

Inlägg av MatsO »

Hej limpan4all tack för inlägget jo tom jag som är en noob på montering skulle
kunna göra det bättre.Så om jag /vi kunde få hjälp med att kunsturera att schema så skulle det nog löna sig för alla parter, jag vet med säkerhet att Plecter har 500 beställningar,och har en backlogg på 6-8 månader.Jag/vi är inte ute efter att tjäna något komersiellt på det men är det någon som kan ställa upp så finns det nog bra möjligheter att dra detta vidare???

Mvh MatsO
MatsO

Inlägg av MatsO »

Ok om man titta på dom olika funktionerna,jag vet att det är ett SD kort för lagring,sedan måste man ju få ut det och generera ljudet och förstärka det, vidare så finns det ett onboard menu system,rörelse sensorer,clash sensor,och att kortet har en integrerad enhet för att styra luxeon didoden strömbegr (buckpuck elfa)vad tror ni ? vilka komponenter har de användt sig av? förslag?

tacksam för alla svar

Mvh MatsO
Skriv svar