bra display för bilen

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
optimizer
Kontakt:

bra display för bilen

Inlägg av optimizer »

Håller på o bygger lite i bilen med microprocessorstyrning och skulle vilja ha ut lite info på nån snygg display. Nån som har nått bra tips på en display i ca 7" format och gärna nått bra interface som inte är för bökigt att koppla ihop med en pic. färg eller inte spelar ingen roll.. krav är att den ska gå att bygga in alltså plocka bort ramar o sånt kraffs.
OBS. Bör ha bra kontrast och backlight förmodligen då det är ganska mörkt inne i en bil.
Mycke tacksam för lite tips :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

7", då pratar vi grafisk display? Dessa brukar ha en videoingång. Det är väl inte helt enkelt att koppla en sån till en Pic, men jag har för mig att jag sett konstruktioner på nätet. En teckenbaserad HD44780-kompatibel display är betydligt enklare att koppla in.
Vad är det som ska visas på skärmen?
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

njae.. inte videoingång det är lite väl bökigt att koppla in från pic'en.
Nån form av ingång som funkar från processorn exempelvis HD44780. Behöver inte va grafisk men bör ha minst 40 tecken i bredd i så fall och gärna mer än 4 rader på höjden. Vad som ska visas är värden från diverse givare och lite menyer för inställningar för bland annat en laddtryckstyrning jag byggt. Kör idag med en liten 20x4 tecken från fractronics, men den är liiite liten i storlek tycker jag.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det enklaste vore väl en lite större PIC och flera LCD'en. Men tuffast vore Sodjans ledmatriser, skulle kunna bli ruskigt snyggt...
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

Nåväl, fick bli en 40x4 blå/vit som main och sen kör jaf nog 1 eller 2 20x2 för lite små-info :) Verkar svårt att hitta större displayer utan vanlig video ingång som INTE kostar skjortan :)
tips: www.conrad.se hade en hel del displayer. Passade mig som inte gillar att beställa från utlandet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter tufft, ser fram emot Projekttråden!
Skriv svar