Vad brann?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

Vad brann?

Inlägg av Radiohead »

Hej!

Jag kom över en trasig LCD-skärm. Jag hittade det troliga felet på direkten, men komponenterna är för förstörda för att jag ska kunna se vad de har varit för några. Här kommer bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild

I min hand syns en komponent ganska tydligt längst ner i bilden i den stora klumpen. På den står det "C5706" och "4M". Det verkar ha suttit en komponent av liknande format på andra sidan av den före detta gula saken, alltså Q13 på kretskortet.

Komponenten C5706 nämns i den här tråden.
, men där framgår inte vad det är för nåt. Min har dessutom märkningen 4M. Vad betyder den? Vad jag kan förstå av diverse googlingar så är C5706 nån slags transistor.

Vad kan ha suttit mellan transistorerná Q12 och Q13? Och kan man anta att den andr transistorn var av samma typ?

Tack för att ni orkade läsa, mycket på en gång.

Vet nån var jag kan hitta en komponentlista?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tillverkare..?, Modell..?

Reservdels nummer på dom olika delarna..?

Q12,Q13 - Gissnings vis transistor eller mosfet.
Men följ ledningsbanorna, brukar gå att klura ut. Speciellt, så tjuvkika på delarna vid den andra transformatorn. Du har två drivare, och dom är gisningsvis identiska.
Googla på kretskorts referensen.

Mellan Q12-Q13 - Gissningsvis en kondensator.

J2 bör nog bytas.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Q" representerar dom gångerna jag sett den beteckningen på ett kretskort alltid en aktiv komponent såsom en transistor eller mosfet så det lär det vara, speciellt om dessa sitter så nära den gula transformatorn som dom gör.

Men som sagt du har vad ser ut som en exakt likadan uppsättning till vänster så titta på den vad det är för komponenter och det i mitten ser ju ut som en konding.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Komponenter som börjar med ett 'C' brukar i verkligheten ha '2S' före namnet. Troligen är C5706 en 2SC5706:

http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 5706.shtml
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

dom trissorna brukar inte gå utan en anledning, har varit med om flera gånger att små transformatorer brukar bränna i lindningen. trissorna som sitter på ditt kort ser ut att vara till backlighten. dvs belysningen bakom lcd panelen. så risken är att det kan bli svårt o få tag i originaldelar.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

PHermanson: Tack! Jag får försöka hitta nån motsvarighet på ELFA.

bluint: Tack! Jag kom på det med sen. Det verkar vara samma delar, och den gula ser ut så här:
Bild
Jag antar att det betyder 0.22nF? 100V?

Du frågade också om tillverkare och modell. Det är som sagt en Acer AL1715. Annan information går att hitta på bilden här. Tack för hjälpen!

Men vad menar du med att trissorna gått? Vad jag kan se så har transformatorerna inte gått sönder. Men du menar att den gula trissan har ett fel som gjort att dessa transistorer brunnit? Ja, det är ju möjligt att en ny transistor skulle ryka direkt, men det får jag testa och se. Såg en sida på nätet där nån ersatte hela strömförsörjningen med den från ett PC-aggregat, det kanske går att göra här med.

Man kan också se hur lågorna har slagit upp över kortet och den ser nästan lite bränt ut kring den liknande uppsättnningen komponenter, men det är nog bara sot. Kanske får jag byta nåt här också.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

det jag menar är att i vissa fall har den stora transformatorn blivit så het att lindningen brännt igenom lacken o kortslutit mellan varven, men det kanske inte är i detta fallet för här ser det ut som orsaken tilll haveriet är den gulakondensator som börjat glappa i lödningen som ger upphov till värme o gnistor. så brukar drivsteget ge upp på grund av för höga pulser på collector.

att ersätta nätdelen med ett pcaggregat skulle inte gå i detta fall för denna nätdel innehåller även 2st inverters för o driva bakgrundsbelysningen. brukar vara runt 2000v ut ac (just den delen som packat ihop i ditt fall) En pcnätdel kan bara leverera låga spänningar för moderkort.

Blir du klokare av min förklaring?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

ibland kan man ha tur och finna samma delar & kort i skärmar av olika märken. Snoka rätt på några fler skärmar och slakta så kanske det löser sig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller så löder man ihop en matris med vita lysdioder..
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Radiohead skrev:PHermanson: Tack! Jag får försöka hitta nån motsvarighet på ELFA.

bluint: Tack! Jag kom på det med sen. Det verkar vara samma delar, och den gula ser ut så här:
Bild
Jag antar att det betyder 0.22nF? 100V?

Du frågade också om tillverkare och modell. Det är som sagt en Acer AL1715. Annan information går att hitta på bilden här. Tack för hjälpen!

Men vad menar du med att trissorna gått? Vad jag kan se så har transformatorerna inte gått sönder. Men du menar att den gula trissan har ett fel som gjort att dessa transistorer brunnit? Ja, det är ju möjligt att en ny transistor skulle ryka direkt, men det får jag testa och se. Såg en sida på nätet där nån ersatte hela strömförsörjningen med den från ett PC-aggregat, det kanske går att göra här med.

Man kan också se hur lågorna har slagit upp över kortet och den ser nästan lite bränt ut kring den liknande uppsättnningen komponenter, men det är nog bara sot. Kanske får jag byta nåt här också.
0.22uF, alltså 220n ska det nog vara. Inte 0.22n. Allt det där förkolnade måste avlägsnas också då det leder ström.

Lycka till :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hur är det med dioden motsvarande L4, fas på "andra sidan"? Den ser inte ut att må så bra? Eller är det bara smuts?
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

meckis: jag förstår vad du menar. Men jag tror att det var Q13 som började, eftersom den är mest paj trots att den satt längst ner på kortet.

chille: jag ska kolla den dioden, men jag tror att det bara är lågor som slagit upp på den.

kimmen: Ja, 0.22uF är det ju såklart. vet inte ad jag jag tänkte. Men J100?

Och vad betyder 4M?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

100J handlar med stor sanolikhet om att den klarar 100V, M4 vet ej men har kanske tex med formen på den att göra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Sökte lite, hittade det här:
http://wiki.xtronics.com/index.php/Capacitor_codes

J betyder +-5% tydligen. 4M stod på transistorn eller? Skulle kunna vara batchnummer eller tillverkningsdatum eller liknande.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Hittade transistorn på eBay. Nu återstår bara den där kondensatorn.

Vad är det för slags typ tros? Finns ju så många att välja på. Antar att jag borde kunna hitta en ersättare hos ELFA med 5% tolerans.

Hade det stått 100J hade det enligt din länk betytt 10pF men det är väl lite litet för att ha en sån fin tolerans, och det står ju dessutom J100.
Skriv svar