Håller på med ett projekt där jag har en 2x16 LCD display kopplad till en PIC. Det är inga problem att ta emot gps signalen. Det utvecklingskort som jag använder har en MAX232 kopplad till PIC:en. Frågan är om den behövs eftersom jag tror att min GPS en Globalsat MR350 operarar med 5V. Är det så att den seriella signalen håller 0-5V eller är den fortfarande RS232 standrard dvs 15V. Det står inget om detta i spec till GPS:en Jag vill ju inte sabba PIC. Det gick utmärkt att koppla GPS:en direkt till en dator.
Har någon några tips länkar mm om en NMEA multiplexer dvs en PIC krets som kan ta emot flera olika NMEA signaler och sända vidare den tex till en dator.
Sista frågan är om man kan koppla en seriell signal till flera enheter som lyssnar (tar emot) signalen. DVS koppla gps till såväl PIC krets som PC utan att signalens kvalitet försämras?
Tack på förhand
Joachim
Seriell GPS 2 LCD flera frågor
Eftersom det fungerar att koppla den till datorn är det med all sannolikhet RS232 ut från Din GPS.
Har Du ett scope så mät. Har Du inget så mät med multimeter. Visar den negativ spänning så är det RS232 100% säkert. Gör den det inte så koppla in en diod så att bara negativ spänning går igenom och mät på nytt.
Under förutsättning att Du bara ansluter signalen från GPS til flera enheter så går det om det är moderna saker som inte lastar signalen för hårt. Mät med ett scope för att se om den ser bra ut. Annars får Du sätta in en buffer som har stadig drivkapacitet så kan Du driva hur många Du vill.
Något färdigt PIC-program för att samla in data från flera GPS känner jag inte till.
Har Du ett scope så mät. Har Du inget så mät med multimeter. Visar den negativ spänning så är det RS232 100% säkert. Gör den det inte så koppla in en diod så att bara negativ spänning går igenom och mät på nytt.
Under förutsättning att Du bara ansluter signalen från GPS til flera enheter så går det om det är moderna saker som inte lastar signalen för hårt. Mät med ett scope för att se om den ser bra ut. Annars får Du sätta in en buffer som har stadig drivkapacitet så kan Du driva hur många Du vill.
Något färdigt PIC-program för att samla in data från flera GPS känner jag inte till.
Som jag förstår så operarar RS232 signalen från -12V till 12V där logisk 0 är Signalen<3V och logisk 1 >-3V. PiC:ns USART tar emot 0-5V alltså bränner den väl upp om man ansluter den direkt utan en MAX232.
Jag tror definitivt att jag behöver ett scope. Någon som har tips på ett prisvärt alternativ för en nybörjare?
Jag tror definitivt att jag behöver ett scope. Någon som har tips på ett prisvärt alternativ för en nybörjare?
-
Som jag förstår är det 5V signaler. Många GPS har en PS2-kontakt varför vet jag inte. Har själv trixat med en BR355 eftersom jag ville ha den till RS232 provade jag med en adapter till. Mäte upp utsignal 5V, och adapter. Adaptern är bara en PS2-kontakt i ena ändan och en D-sub i den andra. Inga resistorer eller annat utan bara trådar rakt på. Den fungerade inte mot datorn i varje fall. Däremot gick den ansluta till USB bara man gör en USB-adapter. Någon som vet hur det är tänkt får gärna förklara mera!
Ser ut som det är samma PS2-kontakt på din:
http://www.globalsat.co.uk/download/MR350_Install.pdf
http://www.easydevices.co.uk/pp/GPS_Rec ... EIVER.html
Att koppla till flera mottagare är möjligt i de fall man kör en MOD där GPS bara sänder ut signaler hela tiden. Då lämnar man insignalen till GPS oansluten så dras den upp av en pull up internt i GPS'en. Annars används den för styrning och handskakning med datorn
Ser ut som det är samma PS2-kontakt på din:
http://www.globalsat.co.uk/download/MR350_Install.pdf
http://www.easydevices.co.uk/pp/GPS_Rec ... EIVER.html
Att koppla till flera mottagare är möjligt i de fall man kör en MOD där GPS bara sänder ut signaler hela tiden. Då lämnar man insignalen till GPS oansluten så dras den upp av en pull up internt i GPS'en. Annars används den för styrning och handskakning med datorn
Jag började på ett multiplexer-projekt en gång i tiden och kom fram till att jag behövde betydligt mer RAM än vad jag hade i de PIC-kretsarna jag hade tillgängligt. Det finns kodexempel på t.ex. piclist för att läsa av flera serieportar samtidigt, men inte färdigt för GPS. Det finns också någon som gjort en översättare för sin autopilot till NMEA.
Så som jag tänkte det så skulle det finnas en inbyggd filtrering och prioritering för att undvika att kanalen blockeras av snabba sändare och för att få den mer genomskinlig mot dator-/lyssnarsidan. T.ex. så ville jag låta positionsangivelser få företräde över t.ex. waypoints eller vattentemperatur, så att de alltid går vidare direkt.
Om det enda man vill göra är att logga flera sändare till en pc så går det nog att göra enklare än det jag hade tänkt mig.
Så som jag tänkte det så skulle det finnas en inbyggd filtrering och prioritering för att undvika att kanalen blockeras av snabba sändare och för att få den mer genomskinlig mot dator-/lyssnarsidan. T.ex. så ville jag låta positionsangivelser få företräde över t.ex. waypoints eller vattentemperatur, så att de alltid går vidare direkt.
Om det enda man vill göra är att logga flera sändare till en pc så går det nog att göra enklare än det jag hade tänkt mig.