Har en polares bärbara hemma för att felsöka, bilden flimmrar och "fastnar" i flimmret:
Han har tydligen inte tappat den eller nåt; däremot har han den i en vanlig väska halvfull med grejer, så...
Bilden blir bra om man tar i med fingrarna bakom skärmen på vänster sida och trycker med tummen på framsidan, så den skevar lite.
Jag har sprättat upp den och kikat efter eventuella glapp och lösa sladdar utan resultat.
Datorn ifråga är en Acer Aspire 5020. Någon idé om vad det kan vara?
$tiff skrev:Felet ligger i märket
Acer Aspire-serien har den högsta felfrekvensn av de datorer jag känner till.
Vilka andra modeller/märken bör man se upp med? resp som är bra? (HP säljer flera billiga modeller)
Hur får du koll på felfrekvensen?
@Rutthna:
Verkar som skärmen aktiverar multipla gate/source så att bilden blir dubblerad. Så tipset är väl att öppna och kolla efter glappkontakt med lödkolven.
Om inte det fungerar får du byta lcd modulen. Kanske det finns garanti kvar?
Håller med om att det verkar vara glapp. Tänk på att det finns flera kontakter, 2-3 ofta under plasten framför tangentbordet, 2-3 uppe i skärmdelen. Min gamla Compaq har liknande hyss för sig ibland, men nu vet jag vilken av kontakterna som behöver tryckas ihop för att den ska bli bra igen.
Prata precis med en kompis, backlighten på hennes acer hade lagt av så, hon hade lämnat in den på siba för garantirep (vet inte om det var acers eller sibas interna support).. iaf.. de hävdar att invertern gått sönder pga. yttre våld och vill ha 2300kr.
laptopen har åkt 2 gånger mellan gbg och stockholm annars stått stilla, och finns inga skador eller märken på den. sa till henne att inte acceptera det så vi får se hur de går.
Kraftiga vibrationer (typ tappa eller slå till enheten).
Verkar dock som många hittar på ursäkter att det inte går på garantin. 2300 är bra mycket för en inverter.
Inga officiella siffror alls. Bara hållt ett öga öppet på modell och märke när folk börjar gnälla om att deras laptop är trasig. Det kryllar verkligen av Acer budget-modell-laptop hos användare som "bara vill ha en dator att surfa med". Och man får ju vad man betalar för.
Själv rekommenderar jag aldrig under "business class" och för egen del satsar jag på de modeller där 3 års garanti ingår som standard.
Jag har sprättat upp den och kikat efter eventuella glapp och lösa sladdar utan resultat.
Min mamma har också en Acer, travelmate hon köpte för lite drygt ett år sedan. Vänster tryckknapp hos styrplattan har havererat 2 ggr men blivit fixat på garanti. Andra gången den lämnades in så fick hon tillbaka den med ett ordentligt tryckmärke i ena hörnet så att plasten spruckit men man ser märken efter att någon försökt snygga till det så det inte skulle synas, vilket dock bara gjorde det värre så det var bara att lämna in den direkt igen. När hon fick den efter det så såg den ok ut men jag tittade en extra gång på den och såg ett ca 1 cm stort hål gömt under en plastkant längst upp på sidan av datorn och den var där inte förra gången kan jag säga. Såg ut som om man försökt bryta upp höljet med en skruvmejsel och försökt bända mot en plast remsa som förstås inte har hållit och gått sönder. När hon fick tillbaka den efter detta så såg den ok ut men jag ville testa allt för förtroendet hade förstås dalat i botten vid detta lag. Visst, CD-brännaren gick inte in i låst läge som innan utan man fick trycka rätt hårt och i en vinkel som vi definitivt inte behövde göra innan. Vid detta lag hade garantin precis gått ut och min mamma orkade dessutom förståeligt nog inte ta tag i allt igen.
Varje gång har det tagit drygt 1 månad innan hon fick tillbaka datorn och från det att hon köpte den så hade hon bara kunnat använda den under knappt 6 månader pga alla dessa fel där de senaste 2 har varit pga ofattbart okunnig personal som man inte fattar hur dom ens kunnat anställa.
Kan ju säga att det utan tvekan är det allra värsta servicestället med den allra sämsta personal jag någonsin varit med om. Datorn i sig är helt ok och fungerar bra vad jag förstått det som.. än så länge, servicestället hyser jag däremot 0% i tilltro till efter detta.
den understa bilden är ruskigt lik en IBM thinkpad jag har med trasig skärm, den gick sönder pga att förra ägaren kopplade in en hemmalöden VGA-SCARTRGB kabel och startade X med en configfil anpassad för 15Khz 50Hz, det funkade inte, och sedan när han bootade upp i normalt läge så var skärmen sådär, extern skärm funkar fint.
Menar inte att det är felet där, jag menar mer att det kan vara annat än glapp..