Någon här som har erfarenhet av att ansluta en lämplig 16-bitars AD-omvandalre till en AVR och spara sampelvärdena till ett SPI FLASH eller liknande? Helst med så hög sampelhastighet som möjligt.
Har tänkt att sampla ljud och sedan göra en DFT och kunna visa det på en display.
Kanske finns någon delta sigmaomvandlare med hög översamplingsfrekvens så att aliasfiltret blir enkelt.
16 bitars AD-omvandlare till AVR?
Jag har inte provat, men det verkar inte jättesvårt. Kravet "så hög som möligt" är ju naturligtvis alldeles för godtycklig. AVRens och minnets bandbredd begränsar naturligtvis. Vet inte om du menade att den externa ADn även ska översampla åt dig? Översamplig på en tio gånger är ju inte orimligt, vilket leder till närmare ½ MHz samplingfrekvens.
Jag hoppas du menade FFT-varianten av DFT, annars är den ju bara onödigt långsam att köra.
Vilken ADC?
Bara att börja rota bland urvalet:
Maxims
Analogs
Microchips
Texas'
(bara en litet utdrag från några större tillverkare)
Tänk på att det finns speciella grupper för audio-datakonverterare, ta en titt på dessa (16-24 bit). De kan vara både billigare och trevligare än en generell AD, men de använder i regel I2S-gränssnittet.
Jag hoppas du menade FFT-varianten av DFT, annars är den ju bara onödigt långsam att köra.
Vilken ADC?
Bara att börja rota bland urvalet:
Maxims
Analogs
Microchips
Texas'
(bara en litet utdrag från några större tillverkare)
Tänk på att det finns speciella grupper för audio-datakonverterare, ta en titt på dessa (16-24 bit). De kan vara både billigare och trevligare än en generell AD, men de använder i regel I2S-gränssnittet.