Borra / fräsa metall-lådor

bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Borra / fräsa metall-lådor

Inlägg av bos »

Först ska det klargöras att jag är en total nolla när det gäller all form av bearbetning av metall.

Med det sagt undrar jag: Vad finns det (om det finns...) för verktyg för hemmabruk som man via dator eller liknande kan med exakta mått och övriga enheter ordna fram en drös borrhål i lådor?

Saken är den att jag har ett berg med gamla PC-kragg vars elektronik jag slängt / återanvänt, och dessa plåt(?)lådor är perfekta för diverse olika projekt. Ett problem är att de - för mig - är sablans svårborrade. Enstaka hål är inga problem, men till ett projekt behövde jag en 2x5-matris med 6mm hål för lysdioder, och det var allt annat än lätt att ordna.

Jag kan inget om CNC, och bör antagligen ha läst på mer om vad det är innan jag frågar, men är CNC lämpat för denna typ av ändamål?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag tror det bästa för dig är en liten bänkborrmaskin för att borra sånt. En CNC som ska klara sånt är ju ganska maffig. Kolla med Smoothmachines här, han hade några fina maskiner till salu för en billig penning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20438
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tjaa, en enkel CNC borde nog funka, fins några här som byggt sådana men för att borra kretskort, vad du behöver för att illustrera principen är altså en X och en Y axel samt en Z axel de förstämnda funkar ungefär som en vanlig skrivare, men istället för pappersmatningen matar du en platta (där du lägger chassit somskall borras) så att detta skruvas framåt (här tänker vi oss då en horisontell axel istället för matarvalsen för papperet) resp. sidled (här flyttar vi altså kordinatbordet istället för skrivhuvudet).

Den tredje axeln använder du altså för att förflyttta önskat verktyg (i detta fall borrmaskinen) upp oc ned i höjdled.

Troligen behöver du dock litet kraftigare motorer för att rubba chassit problemfritt, men principen är ju densamma. :)

Så långt, altså, vad behövs mer än axlar? Jo, förutom lämpliga motorarangemang, tex servo eller stegmotorer samt drivkort till dessa (skall inte ge mig in på detaljer här, men återkommer med länkar om ingen annan skriver här)


Nå, till axlar kan du nog i nödfall använda vanlig gängstång om du vill komma billigt undan och kraven på precicion inte är superhöga, men till det du beskriver bör det nog funka.
Vidare behöver du någon form av muttrar som kan fungera som ett slags glidlager och "skruva fram" plattan, lagerbrons verkar bäst, men har sett någon här använda vanliga skarvmuttrar, etc.

Borren höjs och sänks sedan på samma vis medelst en stegmotor eller ett servo. Men, skall du bara borra och ej fräsa kan du säkert använda tex pneumatisk höj/sänk anordning eller liknande som alternativ.

Tror du vid behov kan varvtalsreglera borren med en vanlig tyristorstyrning.


----------------------------
Ber om usräkt om ovanstående verkar övertydligt eller innehåller fel, är inte riktigt i form att tänka klart just nu... :dead: :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20438
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Peter han vist före :)

Men, om du kan använda en bänkborrmaskin kanske en borrmalll av tjock plåt vore en användbar lösning?

Edit: Jag vet inte hur problemet yttrar sig, men ärligt talat så tycker jag ibland det enklaste påfallande ofta är att helt enkelt spänna fast en träklots i borrskruvstycket så ämnet kommer upp någon cm och sedan köra på frihand och låg hastighet. Tror det går även med borrstativ på bänk.

Edit2: Har ibland faktiskt använt vanlig skruvtvingar och träklotsar för att spänna fast stora rackliga ämnen. :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 1 februari 2008, 11:45:16, redigerad totalt 2 gånger.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det behövs ju rätt kraftig spindelmotor på CNCn, det är ju inte direkt som att borra i plast.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En pelarborr med ett koordinatbord som man cnc-konverterar?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Rita i nåt CAD-program.
Printa ut i ska la 1:1.
Tejpa upp på lådan.
Använda en hammare å körnare.
Borra med pelarborrmaskin.

Ska du fräsa, glöm att bygga en CNC-maskin.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller köp en riktig metallfräs och cnc-konvertera, men då blir det en hyfsat stor klump...
Flintan
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 november 2007, 19:51:13
Ort: Stockholmen

Inlägg av Flintan »

Vore det inte enklare/billigare att skaffa aluminium lådor som är lätta att borra i istället? :roll:
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Inlägg av bos »

Billigare än gratis kan det knappast bli. :)
Flintan
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 november 2007, 19:51:13
Ort: Stockholmen

Inlägg av Flintan »

Gratis att bygga en CNC styrd borr för stålplåt? Då är det väl bara att sätta igång då. :wink:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

Rusta har en pelarborrmaskin för 399:-, ett fynd oavsett kvalitén!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag tycker PC-aggregatslådorna är så fula, jag brukar kasta lådan och spara inkråmet.
Flintan
Inlägg: 81
Blev medlem: 19 november 2007, 19:51:13
Ort: Stockholmen

Inlägg av Flintan »

Krille Krokodil skrev:Rusta har en pelarborrmaskin för 399:-, ett fynd oavsett kvalitén!
En sån har jag, fast från Jula, och ännu billigare tom, det var rea. :D

Den fungerar faktiskt, om man skruvar fast den ordentligt, i en stadig bänk... Blir betydligt rakare o bättre än med en handhållen iallafall. Men jag fattar inte hur det öht är möjligt att tillverka nåt sånt så billigt...
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Om du åker till länderna där de tillverkar dessa maskiner och ser på hur deras förhållanden ser ut så förstår du. Människor är gratis slavar och investeringar är minimala. Blod svett och tårar har gjort att du får en sådan maskin för skrotpriset på stål i Sverige.
Skriv svar