Styra elektrisk hydraulpump med joystick?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sebban

Styra elektrisk hydraulpump med joystick?

Inlägg av Sebban »

Hej!

Vilket trevligt forum jag verkar ha hittat. Verkligen mycket roliga projekt.

Jag skulle behöva bygga en enkel och tämligen skottsäker joystickstyrning
för en elektrisk hydraulpump. Motorn är på 12VDC, har inte mätt upp förbrukningen ännu, men troligen runt 10-15A.

Jag skulle vilja använda mig av någon potentiometerjoystick från Elfa.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =12648.htm
Någonting liknande ovanstående.

Det vore bra om de övriga komponenterna också finns hos Elfa, då jag har de som leverentör.

//Sebastian
peter555

Inlägg av peter555 »

Vilken kaliber hade du tänkt dig att den skulle klara ? :lol:

Välkommen också.
Sebban

Inlägg av Sebban »

.500 hade varit bra om den fixade... :D
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kan inte ge dig en färdig lösning, men dela med mig av mina funderingar kring det hela.
Först så vore det intressant o veta mer om vad hydrauliken ska sköta för något. Och storleken på det hela. Erfarenheten är att 10-15A är inte mycket när en elmotor ska driva en hydraulpump som i sin tur ska rör på nåt. Så såtillvida det inte är uppmätt ström du har, så tror jag att det är lite lågt räknat.

Sen till själva frågan faktiskt. En potentiometer håller i sig självt inte för de strömstyrkorna alls. Så där behövs rätt kraftig analog elektronik med en del kylning. Läs lite om PWM och h-bryggor.

Rent spontant utan att veta hur dyr en reglerbar elektronisk hydraulventil är, så känns det enklare att bygga regleringen med den, och bara styra pumpens från och tillslag med relä.
Sebban

Inlägg av Sebban »

FormerMazda:

Jag kan tyvärr inte gå in exakt vad den ska göra. Men när det hela är klart skall jag gärna presentera. Det är inom racing sektorn iaf, dock ej på hjul...

Jag jobbar med hydraulik om dagarna så den biten har jag hygglig koll på.
Detta är en mycket liten pump/motor. Den ska endast styra sliden i en prioritetsventil. Arbetshydrauliken levereras av en 2kW 12VDC enhet.

Jag gick och mätte förbrukningen lite snabbt. Helt obelastad och med demonterat pumphus så drog motorn ca 3A. Dock med en högre startström.
Så det hade väl kanske varit lämpligt att dimensionera det för 10A konstantdrift, minst.

Att använda sig av en proportionalventil hade varit mycket lämpligt, men i detta fallet går det tyvärr inte.

Tack för dina funderingar förresten.

//Sebastian
Sebban

Inlägg av Sebban »

Slog mig just att jag missat att nämna att pumpen/motorn skall gå åt båda håll också. Jag vill alltså kunna byta riktning och styra ut strömmen steglöst i båda riktningarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

cal .510 är gulligt

men du behöver ha en hbrygga med styrning, med dom strömmarna bör det vara en pulskvotsmodulerad och inte linjärreglerd variant

misstänker att du vill ha en liten dödzon i mitten på fröjdepinnen

ska du ha bara ändra motorvarvtalet med ökat utslag från potten eller vill du att den ska gå till ett visst läge som motsvarar pottens läge?

går att bygga analogt , byggde något likande till en båtstyrning för minst 10 år sedan

nu kanske det är smidigare att göra det via en pic eller liknande
Sebban

Inlägg av Sebban »

grym:

Pulskvotvahettedetsadu? :shock:

Ja, lite frizon, men inte för mycket, eftersom det är en liten pump.

Jag vill som du beskriver öka varvtalet med ökat utslag på potten. Åt båda håll naturligtvis.

Analogt är att föredra för min egen del, då finns det risk att jag ror i land det hela.

Båtstyrning...ja...du är nära sanningen :roll: :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är egenteligen bara sätta sig att definera funktionen och sedan konstruera så det fungerar

har inget kvar från det jag byggde men har för mig att jag annvände en enkel triangelvågsgenerator och några op som reglering, men min hadde absolutstyrning, vrid potten halften så fick man halft styrutslag, så jag hadde feedback från en pot med
declint

Inlägg av declint »

Varför inte koppla sin pot till A/D porten på en AVR/PIC och sen använda PWM utgångarna för att styra en enkel h-brygga?

Alternativet skulle kunna vara att styra en 555-timers pulsbredd med poten och sen koppla till en h-brygga, dock inte alls lika flexibel som MCU lösningen.
Skriv svar