Byta hårddisk förebyggande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bobobo

Byta hårddisk förebyggande?

Inlägg av bobobo »

Hej
Någon som vet hur det fungerar med slitage på hårddiskar?

Finns det någon anledning att byta ut en hårddisk som är ett par år mot en ny, för att minska risken för en crasch?
Är risken mindre med en ny än med en två år gammal disk?

Det är inte så att den börjat låta illa eller något annat som gör att jag misstänker att den är på g men:
Det gäller en laptop som misshandlas en del. dvs används dagligen, packas upp ner 2-4ggr per dag. används i industri, kontor och verkstad.
Startas nedkyld ibland (direkt från bilen).
Ligger i laptopväskan på passagerarsätet och gör en volt ner i golvet vid inbromsning någon gång i månaden...

Ja jag vet att backup är det enda säkra, men hur ska man undvika att disken craschar??

/MB
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du kan inte undvika det, det kommer att hända vid sämsta tillfället!
Bara att ha en i reserv om man är akut behov av maskinen...

Annars är det väll att gå över till flashdiskar eller dylikt...
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Tja... du kan ju kolla diskens SMART-status... det kan ibland ge en fingervisning om hur disken mår. Lite förvarning iallafall, men det förhindrar ju inte att disken kraschar.

Har man bra backuper så är man iallafall redo den gången disken kraschar / datorn blir stulen / batteriet exploderar / ett virus äter dina filer etc etc. Det är inte bara diskkrascher som kan se till att du blir av med dina data...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ssd?

hadde det varit en jobbdator och disken är lätt bytbar så hadde jag nog haft en extra med mig, formaterad instalerad och klar, förutom arbetsmaterial som man bör ha på något annat med medans man jobbar, usb eller vad som beroende på hur mycket man behöver ha

allt går alltid sönder när det är som mest olägligt, men jag vet av personliga skäl att det finns wodoo kurer mot detta, backup tillexempel är inte till för att säkerställa data, det är en avskräckande sak för det som finns, då vet dom att det inte får gå åt skogen annars blir dom ersatta
samma sak gäller om man har en reservdator med sig, då fungerar alltid nr 1 klanderfritt, för den vet vad som händer om den inte gör det
bara datorpsykologi :wacko: :tyst: :foliehatt: :eh:
bobobo

Inlägg av bobobo »

Hur kollar man smart-status enklast?
Det är temp och strömförbrukning eller? Vad är normala värden?
bobobo

Inlägg av bobobo »

Egentiligen hade jag tänkt tråden skulle handla om mekanisk livslängd för en hårddisk.

Är det större sannolikhet att en ny disk går i två år än att den två år gamla går i två år till?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Beror på hur sliten disken är :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Edit: SMART-status kan du kolla med något sånt här
Senast redigerad av RasmusB 28 januari 2008, 23:30:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Min egen praktiska erfarenhet av moderna hårddiskar säger att livslängden är ca 3 år. Är det grejer du är rädd om är det lika bra att byta, de är inte särskilt dyra nu för tiden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan använda Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology (S.M.A.R.T.) för att få lite förvarning när det är dags att byta disk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enligt min personliga erfarenhet är det Mr Murhpy som bestämmer när och hur en hårddisk skall gå sönder och inget annat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Elektronik har högre felfrekvens när den är ny, sedan minskar felfrekvensen när den börjar bli gammal. Så vill man minska risken att HDD går sönder när den är ny ska man köra en "burn in" ett antal veckor eller månader.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Lånar tråden lite, är det någon som vet om det finns något program som varnar akustiskt när hårddisken redan har kraschat?

På servern så körs automatisk backup varje natt, men det skulle ju vara bra att veta om någon disk kraschat så att man snabbt kan byta ut den, helst att det börjar pipa i systemhögtalaren...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

märker du inte det, per automatik.
Man bör väl kunna sätta nån form av "alert" på HW-Fel, vill minnas att de finns nån sån funktion i linux, I Windows, kan man visst göra det ialla fall.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Om disken med backupen kraschar, så är det väll möjligt att det dyker upp något felmeddelande på skärmen, dock så fjärrstyrs servern,
och det är väldigt sällan jag fjärrstyr den när den fungerar som den ska.

Kraschar hårddisken med filerna eller systemdisken så lär man ju märka det när man vill komma åt filerna på den, men det jag skulle vilja
ha är någon typ av akustisk indikering då servern inte har någon skärm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan ju få den att skicka ett mail eller sms, kanskè?
Skriv svar