Switchad DC/DC-regulator 3-12 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Switchad DC/DC-regulator 3-12 volt

Inlägg av nlinus »

Behöver en step up-regulator med hög verkningsgrad (>80%) och som klarar att ge 12v, 5-10w från ca 3 volt inspänning. Verkningsgraden kanske blir svår att upprätthålla med så pass låg inspänning, men den får gärna vara så hög som möjligt. Finns massor med Simple Switcher-kretsar, och bra exempel på hur dessa används i databladen, men jag tänkte kolla om någon har ett färdigt och beprövat exempel. Har inte tillgång till så mycket prylar just nu att det kan bli lite bökigt med en massa "labbande".
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Den här bör väl funka, du får kolla det finstilta om den kan ge ut 12 V, själv kör jag 5 V ut. Nackdelen är att den har någon sorts självjusterande funktion som gör att ripplet varierar beroende på inspänning. Fördelen är priset, ca 20kr på ELFA.
declint

Inlägg av declint »

Elfa har en serie mycket enkla switchregulatorer som jag brukar använda.

Tex skulle http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10436.htm kanske fungera. Den kräver dock en inspänning på 3.5V.

Bläddra igenom bland simpleswitcher kretsarna får du se.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

thepirateboy:
Du råkar inte ha en färdig kretskortslayout, eller till och med ett kretskort att sälja? Har som sagt rätt begränsade möjligheter att få till sånt just nu.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag sitter precis och caddar ett nytt kort som blir dubbelsidigt vilket är att föredra när det gäller switchregulatorer. Jag har även caddat och tillverkat ett enkelsidigt labbkort men det behöver jag ett tag till. Layouten till labbkortet kan du förstås få om du vill.
Skriv svar