Vintage klon MXR Distortion+

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
IN270

Vintage klon MXR Distortion+

Inlägg av IN270 »

MXR Distortion +

Här kommer lite bilder på och info om mitt första lite mer komplicerade projekt! Det är inte så mycket elektronikhjälp till andra då jag är nybörjare själv. Men jag hoppas det kanske är intressant läsning ändå och att det kan inspirera lite, och underlätta inköp osv. Och det är ju fint, tycker vissa, att man kan bygga "äkta" grejer istället för köpa reissues som ser "äkta" ut men som inte låter så. Den här ska nog låta "äkta", så här är den:

Bygget: Schemat är modiferat med "true bypass" och en "pulldown" resistor samt en extra konding, och LED, av JD Sleep. Jag hittade också ett schema av RG Keen där jag fick veta att, ursprungligen, användes IN270 germaniumdioder(bild3 lite till höger om elektrolytkondingen). Det ville jag ha och jag hittade dessa dioder hos Banzai i Tyskland. Jag satte också dit en tantalkondensator enl Keens schema.

Jag orkade inte sätta mig in i hur man etsar kretskort så jag tog ett som jag redan hade med 3håls kopparrader. Det var hur jobbigt som helst att klura ut hur jag skulle montera komponenterna. IC-hållaren var enkel och den började jag med. För säkerhetsskull monterade jag bla motstånden ståendes, dels för att jag inte visste hur det skulle breda ut sig, och dels för att för att minimera värmepåverkan vid lödningen. Jag använde dock hela tiden krokodilklämmor för att avleda värmen. Sen finns det lite mer utrymme för felbockningar, än om allt är tight direkt.