Vintage klon MXR Distortion+

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
IN270

Vintage klon MXR Distortion+

Inlägg av IN270 »

MXR Distortion +

Här kommer lite bilder på och info om mitt första lite mer komplicerade projekt! Det är inte så mycket elektronikhjälp till andra då jag är nybörjare själv. Men jag hoppas det kanske är intressant läsning ändå och att det kan inspirera lite, och underlätta inköp osv. Och det är ju fint, tycker vissa, att man kan bygga "äkta" grejer istället för köpa reissues som ser "äkta" ut men som inte låter så. Den här ska nog låta "äkta", så här är den:

Bygget: Schemat är modiferat med "true bypass" och en "pulldown" resistor samt en extra konding, och LED, av JD Sleep. Jag hittade också ett schema av RG Keen där jag fick veta att, ursprungligen, användes IN270 germaniumdioder(bild3 lite till höger om elektrolytkondingen). Det ville jag ha och jag hittade dessa dioder hos Banzai i Tyskland. Jag satte också dit en tantalkondensator enl Keens schema.

Jag orkade inte sätta mig in i hur man etsar kretskort så jag tog ett som jag redan hade med 3håls kopparrader. Det var hur jobbigt som helst att klura ut hur jag skulle montera komponenterna. IC-hållaren var enkel och den började jag med. För säkerhetsskull monterade jag bla motstånden ståendes, dels för att jag inte visste hur det skulle breda ut sig, och dels för att för att minimera värmepåverkan vid lödningen. Jag använde dock hela tiden krokodilklämmor för att avleda värmen. Sen finns det lite mer utrymme för felbockningar, än om allt är tight direkt.

Det var extremt bra för mig att JD gjort en layout på hur alla delar skulle kopplas. Ändå så missade jag en grej... när jag provspelade pedalen lät det bra men det surrade och det försvann när jag tog i pedalen med handen, liknande när man har gitarren inkopplad på full volym utan att hålla handen på strängarna eller stallet. Jag satte en metallbricka vid ingångsjacket dit jag ledde jorden och det blev knäpptyst. Tidigare fanns ingen kontakt mellan jord och chassi då alla jack och switch var isolerade. Jag fattar dock inte varför det inte räcker med att lägga handen enbart på gitarren då pedalens innehåll har kontakt med skärmen och signalen i sladden.

Bild

Bild

Bild

Bild

• 741:an fanns hos Elfa, samt boxen 1590N, vilken dock är lite högre än vad en del andra std-boxar är. Det gjorde inte så mycket då jag fått "nybörjarutrymme" och kunnat ha switchen "djupt" vilket ser bättre ut enligt mig.
  • Placeringen av potentiometrarna är både av estetiska skäl men det passade bra också konstruktionsmässigt. Originalpedalen har rattarna i linje.
  • Jag valde också en 3mm röd LED som jag satte ett stort motstånd på så att det inte lyser så starkt.
  • Kopplingstråd/enkelledare köpte jag hos Kjell&Company
  • Potentiometrar och rattar mm hos Banzai
  • Switch hos LH Musik
  • Jag använde små distansben av plast från Elfa, 6.3mm. Behövde inte använda den dubbelhäftade tejpen eftersom alla kopplingstrådar håller kortet på plats och så underlättar det om jag behöver lyfta ut kortet.
  • Förutom en liten borr att förborra med behövs: 11 och 12mm för in och output jacken och switch, 7mm för potentiometrarna(alpha 16mm), 9V-jacket krävde 12.5mm men det gick att driva 12mm borren lite i sidled för att precis få i jacket.
---

Karaktär: Denna konstruktion är ju ingen modern hi-gain dist men det går att feta till den rätt bra på full gain. Passar till blues och rock. Provade nyss och tycker att det går att skruva till tidigt "Black Sabbath sound" med min SG, pedalen på ca kl 2.

Ljudfiler:

Ex 1 clean
Ex 1 gain kl 9

Ex 2 clean
Ex 2 gain kl 9

Ex 3 clean
Ex 3 gain kl 3

Ex 4 clean
Ex 4 gain kl 3

Ex 5 clean
Ex 5 gain kl 5(fullt)

Ljudfilerna är inspelade med Gibson SG Std(stallmik.), Mxr distortion+, Genesis3(Blackface amp preset, samt reverb), M-Audio/2496. Datorskärmen stör märkbart i sista exemplet.

Mitt användande: Den komprimerar tonen märkbart och det är jag inte så förtjust i men det kanske är ofrånkomligt när man använder distpedaler, det vet jag för lite om. Jag fördrar oftast rent ljud och stor dynamik, så jag tror inte att jag får så mycket användning för denna pedal. Dock har jag planer på att bygga en rörgitarrförstärkare och där vill jag ju naturligtvis testa den! Och jag vill kanske använda den som en boostpedal, höja volymen nåt snäpp och vässa till ljudet lite vid solospel. Detta behov leder då in på en fråga, hur ökar man den totala utnivån på pedalen?

Problem: Som det är nu så dippar volymen om jag ställer in sparsamt med gain, ca kl 9 och level på fullt, jämfört med bypass. Höjer jag gain så kommer det ikapp och mer därtill, jämfört med bypass, men då får man också rejält med distortion som jag inte är så sugen på. Hittade just nu en möjlig lösning!

Allmänt: Hur gör man och kör man en dummyload, för att inte riskera övrig utrustning när man testar en nybyggd pedal?

Btw, man kan ju inte höra hur en gitarrförstärkare låter genom att lyssna på en inspelad ljudfil(ni minns kanske detta från microchamptråden),och även om inte det går så tänkte jag ändå försöka subjektivt illustrera hur pedalen låter med denna bild :wink: :

Bild

Bakgrund/kuriosa: Har länge använt min Genesis 3("Pod") till övning och inspelning och det har funkat mycket bra, väldigt nöjd med ljuden. Dock så fick jag för mig att man, om man vill köra extern wah-wah, ska ha den tidigt i kedjan, men efter försteget. jag vill ju tex inte "wah-wah" reverbet eller delayet. Detta går inte med "poddar", så jag har till rätt nyligen varit utan wah-wah. Genesisen har dock en wah-wah inbyggd men då behöver man Digitechs egna sanslöst dyra controller, som dessutom inte går att få tag på numer...

Blev för en tid sedan upplyst om att det är vanligt att köra wah-wah direkt mellan gitarren och input på stärkaren och då slog jag till direkt på en Vox A747 och kopplade in den innan "podden" och det lät riktigt bra på på rent ljud och var fantastiskt roligt att spela. Men när jag körde mycket gain, distat, så blev det ohanterligt. Sträckan på potentiometern, där ljudet "wah" infinner sig blev minimal så det blev mer som en switch, som slår om för minsta fotrörelse. Och så började sökandet efter en distpedal för att koppla in innan wah-wah-pedalen. Vet ännu inte om det hjälper med dist innan, ska undersöka det snart.

Edit: Nu är det undersökt och det funkar finfint med disten innan wah-wahn! :)

En av de gitarrister som jag uppskattar mest är Jerry Garcia och har förstått att på hans pedalbord fanns bla MXR Distortion + så jag bestämde mig för att bygga en sån när jag hittat scheman hos generalguitargadgets. Efter det hamnade jag här! :)
Senast redigerad av IN270 28 januari 2008, 15:54:56, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Uppdaterat med ljudfiler!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! :)

Gillade disten. Inte för stickig utan bra ljud som troligen passar det mesta.
I sånahär sammanhang passar en 741-OP helt perfekt. :)

"Den komprimerar tonen märkbart och det är jag inte så förtjust i men det kanske är ofrånkomligt när man använder distpedaler"

Nja, inte distpedaler rent allmänt. Att det blir såhär kan bero på flera saker:

Det kan förekomma i de distpedaler (eller med de inställningar) som gör att förstärkningen blir för hög. En distorsionseffekt är ju egentligen inget annat än en förstärkare som förstärker så pass mycket att topparna i vågformen "slår i taket"/klipps av. Det som händer om man har *för* mycket förstärkning är att för mycket av vågformen slår i taket, så det knappt blir något kvar. Jämför med att skrika i en mikrofon så signalen blir mättad.

Men man kan även få samma effekt om batteriet inte orkar ge tillräckligt med ström. Ett tips är att använda de batterier som brukar ha en motorsymbol.

Det kan även bero på att utsignalen blir för hög, eller om man får för mycket likspänning in till OP'n eller ut på utgången.

En sak som jag reagerade på med schemat här är att man får in ganska hög likspänning på OP'ns plusingång, tack vare R4 (och komponenterna innan den). Visst, det är en klassisk metod, men det gör att vågformen lättare blir lite för mättad och fyrkantig.

"hur ökar man den totala utnivån på pedalen?"

Helst så borde man inte göra det alls. Att utnivån blir lägre beror på att det någonstans i komponentkedjan redan blir för hög nivå. Tricket är istället att sänka clean-signalen. Eller att modifiera disten så att den bara distar topparna i vågformen. Eller så kan man förstås vänja sig vid att den har en egen karaktär och helt enkelt ratta tills man lär sig hur rattarna ska stå för att få bra dist utan att nivån sänks för mycket.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Men man kan även få samma effekt om batteriet inte orkar ge tillräckligt med ström. Ett tips är att använda de batterier som brukar ha en motorsymbol.

Det finns alltså 9V i motorvarianten? Jag ska kolla lite hur det blir med adapter.

...man får in ganska hög likspänning på OP'ns plusingång, tack vare R4 (och komponenterna innan den).

Hur skulle du konkret göra för att få ner nivån ett snäpp?

Tricket är istället att sänka clean-signalen.

Menar du att sänka volymen från gitarren?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nja, då sänker man ju även den distade signalen. Det kan iofs leda till att den distade signalen ökar, pga att det inte blir för hög förstärkning längre.

9V-batterier finns även som "motorvariant", japp.

"Hur skulle du konkret göra för att få ner nivån ett snäpp?"

Jag är en "såndär" som gillar att testa mig fram, så jag har tyvärr inget bra konkret svar just nu.
Förstärkningen i OP-kopplingen är inte så jättehög (2-3 gånger ungefär), men kopplingen av R2-R4 gör att jag skulle börja med dioderna i slutet för att minska komprimeringen.
En idé för att få ner nivån på den rena signalen är att du sätter en potentiometer på ledaren längst ner i schemat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

JimmyAndersson skrev:Gillade disten. Inte för stickig utan bra ljud som troligen passar det mesta.
Jag skulle just tycka att en annan opamp som inte lät så illa vore bättre ... :oops:
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

JimmyAndersson skrev:Nja, då sänker man ju även den distade signalen. Det kan iofs leda till att den distade signalen ökar, pga att det inte blir för hög förstärkning längre.

9V-batterier finns även som "motorvariant", japp.

"Hur skulle du konkret göra för att få ner nivån ett snäpp?"

Jag är en "såndär" som gillar att testa mig fram, så jag har tyvärr inget bra konkret svar just nu.
Förstärkningen i OP-kopplingen är inte så jättehög (2-3 gånger ungefär), men kopplingen av R2-R4 gör att jag skulle börja med dioderna i slutet för att minska komprimeringen.
En idé för att få ner nivån på den rena signalen är att du sätter en potentiometer på ledaren längst ner i schemat.
Förlorar man inte karaktären från gitarren om man minskar signalen med en pot?

Vad tror du om den asymmetriska varianten, tredje förslaget, jag har en diod över, och det verkar ju ganska enkelt att klämma in den i mitt bygge?
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

soundbrigade skrev:
JimmyAndersson skrev:Gillade disten. Inte för stickig utan bra ljud som troligen passar det mesta.
Jag skulle just tycka att en annan opamp som inte lät så illa vore bättre ... :oops:
På vilket sätt tycker du den låter illa?

Har du någon distpedal som du gillar, eller vilken OP skulle du föreslå, som passar i samma hållare?
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

**
Senast redigerad av IN270 28 januari 2008, 15:58:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

I HiFi-förstärkare är en 741a oftast "fel", men i en distpedal är ju hela tanken att ljudet ska gå sönder lite, så då gör det inget att en 741a inte låter perfekt. Snarare tvärt om. Av samma anledning stoppar man ofta in likriktardioder i dist/fuzz-effekter.

Sajt-tips.. hm, det finns en tråd med tips om det i Guider/FAQ har jag för mig. Eller om den ligger på Wiki'n.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

IN270 skrev:På vilket sätt tycker du den låter illa?

Har du någon distpedal som du gillar, eller vilken OP skulle du föreslå, som passar i samma hållare?
Haha, den är väl som JimmyA skriver perfekt i din koppling.
Annars är ju 741:an känd för att brusa, ha låg slerate, dålig frekvensgång mm mm - egenskaper som passar bra i en fuzzbox (som vi sa på 70-talet).

Jag kunde väl nämnt någon opamp 60-100kr, men det är inte bara overkill utan helt FEL FEL FEL!

Jag som inte spelar funderar på en elgura i byggsats och att bygga en kul effektpedal, eller panel. Titta på MFOS som har en kul effektpanel med allehanda gottisgodis ....
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jag har precis börja kolla på denna och kände att jag nog skall testa att bygga en sån. Dock kommer jag antagligen att köra med vanliga dioder. Återkommer antagligen med någon projekttråd senare - jag håller på med flera olika effektpedaler just nu.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Man kan ju iofs lägga till en "clean" förstärkare i slutet före volymkontrollen för att boosta signalen, som t.ex. i EHX Big Muff Pi

http://www.student.ru.nl/r.kerkhof/Version%207.jpg
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

JimmyAndersson skrev:Sajt-tips.. hm, det finns en tråd med tips om det i Guider/FAQ har jag för mig. Eller om den ligger på Wiki'n.
Hittade inget där men Wiki hade ju en del annat, tack!

Nu funkar ljudfilerna igen men de försvinner nog efter 30dgr om de inte laddas ner. Ett himla sjå att "copy and paste" och vänta på sega uppladdningar. :(
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Stuggi skrev:Man kan ju iofs lägga till en "clean" förstärkare i slutet före volymkontrollen för att boosta signalen, som t.ex. i EHX Big Muff Pi

http://www.student.ru.nl/r.kerkhof/Version%207.jpg
Verkar intressant!
Skriv svar