Mini-jumbotron

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frazer

Mini-jumbotron

Inlägg av frazer »

Hejsan!

Jag är ansvarig för att anordna lite privata turneringar i innebandy för mig och ett gäng andra glada amatörer.

Idag har jag ett mycket low-tech-system för att räkna poäng i matcherna, nämligen en vanlig pärm där jag har A5-papper med siffror på som man vänder upp när det blir mål.

Elektronik-tokig som man är så är ju drömmen att få till detta fast digitalt, kanske även med ett tidtagarur och en indikering för vilken period det är.

Hur avancerat skulle ni uppskatta att ett sådant projekt är? Om vi tar basic-varianten först, där jag bara har 2x2 stora LED-displayer och tillbehör som gör att jag med hjälp av fyra knappar kan öka eller minska de båda lagens poängställning.

Ibland finns det färdiga byggsatser, men det verkar inte vara fallet.

Tack!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Det är ju enkelt att göra en räknare, men det tar längre tid än vad man tror från början. Har utvecklat denna förnämliga resultatdisplay som är ca 20 cm hög och syns på upp till ca 30-40 meter.

Bild

Ramen är gjord av specialbeställd Alu.profil och kontrastfiltret tillverkas på beställning i Japan. Resterandet komponenter tar jag från England och Sverige.

Den har en fjärrkontroll där man kan öka och minska poängen för bägge lagen samt en siffra för set. Vilket inte är intressant i detta fall.

Finns även ett tidtagarur i den. Dessutom finns det en utgång som kan kopplas till en central dator för att registrera resultaten på banan och exempelvis visa upp dem på större skärmar.

Den är programmerbar för olika sporter.

Har hittills tillverkat för 10 st banor och sålt 5 st. De 5 är just nu uthyrda till en stor internationell badmintontävling. Ska snart lämna prototypstadiet och signa upp en tillverkare i China för mindre serier.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hmm, tycker att jag känner igen lådan.... :D

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=15
frazer

Inlägg av frazer »

ansu2723 skrev:Har utvecklat denna förnämliga resultatdisplay som är ca 20 cm hög och syns på upp till ca 30-40 meter.
Den såg riktigt fin ut! Men det ser inte gratis ut direkt :)

Vad har du använt för display:er, tillverkat själv?
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Inte helt gratis, men minst halva priset mot våra konkurrenter.

Har satt ihop 3 av KINGBRIGHTs displayer. Fick att skapligt pris när jag beställde 100 st. :)
Skriv svar