El på SJs gamla sovtåg "endast för elrak", spik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
discomike

El på SJs gamla sovtåg "endast för elrak", spik

Inlägg av discomike »

Hallå! Ska dra upp till Åre på studentverckorna i vinter igen, med dom gamla sovtågen, Det är ju lite party så på tåget med så mkt kids så tidigare år har vi kört vårt PA på deras 110V urtag för elrak i korridorerna, har funkar rätt bra, fast dör kort ibland när spänningen dippar.

Nu till frågan, ska man våga köra sin laptop på det också? Hur fungerar deras transformatorer i vagnarna, är det bara dippar eller kan de bli spikar med, kanske ska ta med multimetern å mäta lite innan. Laptopadaptern är ju autoswitchande 100-240V.

Btw, är oftast väldigt dåligt underhåll på de vagnarna, senaste 2 åren har vi inte haft några fungerande urtag alls i vår vagn, utan fått dra elkabel 20m i korridoren mellan vagnarna från en som funkar.. tejpar man bara ner den snyggt så ingen snubblar så är det OK för konduktören. förra gången låna dom vår gaffa med för å tejpa upp taket som trilla ner i kupén intill.. fick lite frukostkuponger som tack. =)

Fråga2: Nån från EF som ska dit?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är 129V i uttagen när jag mätte med multimeter. Dock är frekvensen 16+2/3 Hz och oskyddad för strömrusning osv. Har sett en laptop som växlade mellan laddläge och "ingen spänning" var 5'e sekund på rakapparat uttag.
Om du drar kabel mellan vagnar så tänk på eventuell jordpotential. Elkabeln som kopplar ihop vagnarna ligger på 800V.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det bästa vore väl att köra en trafo och likrikta så man får 12vdc, ha ett blybatteri emellan som en buffer och sedan köra en inverter på det så att man får en hyfsat stabil 230....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

laptopladdare brukar väl vara switchade, och då har ju frekvensen ingen större roll i det hela, är nog värre med ev spikar isåfall.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jupp, även frekvensen är av viss vikt vid ett switchat agg, inte 50 eller 60 hz, 400 funkar bra , men 16 2/3 Hz kan vara lågt nog för att inte ha hög spänning nog i switchdelens kraftkonding, i kombination med 110v, , det kan finnas en smidig lösning på problemet, man gör en liten adapter, 110v till en likriktarbrygga och sedan en hyggligt stor kondensator och sedan ett vanligt uttag och in med det till den vanliga nätdelen, då får man jämnare spänning

det förutsätter att likriktardioderna i nätdelen klarar att gå konteruerligt, men jag har inte hittat någon som det inte gått på

jag har annvänt denna lösningen på några ställen med mycket störningar på 230v och där jag inte velat/orkat ha en ups,
sätter man dessutom ett nätfilter innan så får man mycket bra stördämpning med, annvändes i hofors där nätet blinkade som en disco light även med lågenerilampor
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Men en växelströmsmotor i en rakapparat avsedd för 50Hz kan väll inte fungera så bra på 16 2/3Hz?

Switchade nätdelar kan verkligen inte gilla det.
discomike

Inlägg av discomike »

Grym: Vad tror du om att plocka första delen i ett pc-nätagg rakt av, där har jag nätfilter + likriktare å kondingar, + ev ha fler/större kondensatorer?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom gamla rakapparaterna hadde allströmsmotorer (med kol, som vanliga borrmaskiner) det funkar från likström till 400 hz utan större problem

skulle nog fungera , men varför inte bara ta en likriktare, konding och lådda, smidigare än att få bort onödigt tjafs från en pcnätdel
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle garanterat kört på att likrikta och sedan växelrikta igen med ett mindre blybatteri som buffer, även för att driva PA't, jag har sett allt för många aktiva högtalare och steg brännas pga ful spänning, och dom flesta dog faktiskt av vanliga 50hz 230v elverk, jag vågar inte tänka på vad dom tycker om 129v 16hz...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag tänkte bara på datornätdelen

en vanlig trafo är så gott som kortsluten vid 16 hz
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

16HZ!!! hur kan man ens använda så udda frekvenser?? :? :shock:
bearing

Inlägg av bearing »

antagligen 50 hz / 3
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är en tredjedel av 50Hz. Här finns massa info att läsa:
http://banportalen.banverket.se/Banport ... ningar.pdf

På den tiden järnvägen elektrifierades, kunde man helt enkelt inte bygga elmotorer med tillräckligt hög verkningsgrad vid så höga frekvenser som 50Hz, så det fick bli 16⅔Hz. Och nu skulle det bli ofantligt dyrt att bygga om till 50Hz, så det blir inget av med det. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Många nya(alla?) kör switchad elektronik efter så de bryr sig inte om det är 16 1/3 Hz eller ej. Alla öresundståg klarar att köra över sundet utan problem.

De har 50Hz i danmark
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundst%C3%A5g
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

låter lustigt, i mina gamla böcker sades skäler för frekvensen var att den låga frekvensen gjorde att man fick mindre förluster i överföringen, tråden blir ju en induktans , har inte räknat eller på något sätt ha koll, men dom gamla böckerna brukar ha rätt , inte alltid så rätta mig gärna om jag har fel

stora motoerer var ju inga problem vid tiden för införandet av den frekvensen
Skriv svar