Avståndsmätning 0-~20 cm
Avståndsmätning 0-~20 cm
Vad är enklaste sättet?
Det handlar om rörelse i endast en ledd och det är inte nödvändigt med kontaktfri mätning.
Mitt lösningsförslag just nu är ett hjul som ligger emot m. påkopplad pulsgivare men jag tycker det borde finnas ett bättre sätt.
Det handlar om rörelse i endast en ledd och det är inte nödvändigt med kontaktfri mätning.
Mitt lösningsförslag just nu är ett hjul som ligger emot m. påkopplad pulsgivare men jag tycker det borde finnas ett bättre sätt.
Det beror ju mycket på om det ska vara absolut eller relativ bestämning av avståndet. Eller rättare sagt, är det möjligt att kalibrera systemet mot en känd punkt efter t.ex. ett spänningsbortfall?
Annars finns det väldigt fina laseravståndsmätare som ger en analog utspänning som är linjär i förhållande till avståndet, men de kostar ju iofs en del.
Du frågar vad som är enklaste sättet. Det är nog en laseravståndsmätare. Men du kanske menade "enklaste-men-samtidigt-billigt"?
Berätta gärna lite mer vad det är för typ av applikation.
Annars finns det väldigt fina laseravståndsmätare som ger en analog utspänning som är linjär i förhållande till avståndet, men de kostar ju iofs en del.
Du frågar vad som är enklaste sättet. Det är nog en laseravståndsmätare. Men du kanske menade "enklaste-men-samtidigt-billigt"?

Berätta gärna lite mer vad det är för typ av applikation.
Maha: Det ska vara till återkoppling från en aktuator till en pic, kort sagt.
Det är möjligt att kalibrera men det bästa vore om man slapp.
Laseravståndsmätare känns lite overkill, som du skriver "enklaste-men-samtidigt-billigt" är det jag söker.
Det finns inga direkta krav på exakthet, men det bör vara robust.
Ultraljud vore ett alternativ. Hur mycket krävs för att få till det i hårdvara och mjukvara? Mcu:n ska syssla med lite andra saker också (dock inget särskilt tidskritiskt)
Är det stabilt?
Det är möjligt att kalibrera men det bästa vore om man slapp.
Laseravståndsmätare känns lite overkill, som du skriver "enklaste-men-samtidigt-billigt" är det jag söker.
Det finns inga direkta krav på exakthet, men det bör vara robust.
Ultraljud vore ett alternativ. Hur mycket krävs för att få till det i hårdvara och mjukvara? Mcu:n ska syssla med lite andra saker också (dock inget särskilt tidskritiskt)
Är det stabilt?
Jag har en lättillverkad lösning som dock kräver lite digital elektronik, t.ex. PIC eller liknande.
1. Linda en 'fyrspiral' av koppartråd kring en plastklädd stålstång.
2. Gör en magnetisk pickup med tre faser som matchar delningen i fyrspiralen.
3. Driv fyrspiralen i fyra faser styrda från en PIC eller dylikt.
4. Avkoda avtagaren med en faslåst likriktare alias lock-in-förstärkare. Funktionen programmeras in i PIC.
Låter det komplicerat? Metoden är både billig och enkel, låt vara att enkelheten naturligtvis beror på vad man jämför med.
1. Linda en 'fyrspiral' av koppartråd kring en plastklädd stålstång.
2. Gör en magnetisk pickup med tre faser som matchar delningen i fyrspiralen.
3. Driv fyrspiralen i fyra faser styrda från en PIC eller dylikt.
4. Avkoda avtagaren med en faslåst likriktare alias lock-in-förstärkare. Funktionen programmeras in i PIC.
Låter det komplicerat? Metoden är både billig och enkel, låt vara att enkelheten naturligtvis beror på vad man jämför med.
-
-
Eftersom du inte behövde kontaktfri mätning, så kan du ju använda en vanlig skjutpotentiometer.
Dessa finns ju som standard i längden 10Cm, om du tar två stycken och sätter ihop reglagena med varandra så får du ju 20Cm rörelse. Bara att välja ett motstånd som passar med den noggrannhet som du behöver.
Vill du ha en längre, så går det ju alltid att göra en skjutpotentiometer själv, med koltryck (Screentryckt). Då kan du ju göra den en meter lång om du vill, men det är ganska svårt & inte så lätt att få till utan ett besök hos nån som har bra utrustning.
Dessa finns ju som standard i längden 10Cm, om du tar två stycken och sätter ihop reglagena med varandra så får du ju 20Cm rörelse. Bara att välja ett motstånd som passar med den noggrannhet som du behöver.
Vill du ha en längre, så går det ju alltid att göra en skjutpotentiometer själv, med koltryck (Screentryckt). Då kan du ju göra den en meter lång om du vill, men det är ganska svårt & inte så lätt att få till utan ett besök hos nån som har bra utrustning.
-
Eller så kan man ta det steget längre och istället för att använda en potentiometer så kör man någon annan form av sensor. Till exempel en pulsgivare. En stegmotor går ju att vända på och på så vis kan man få en billig pulsgivare med bre precision. Med en stegmotor så är det ju dessutom inte direkt något som slits och så har du ju väldigt bra precision så länge inte mikrokontrollern tappar några pulser när den räknar.

Jag fick inte riktigt ihop någon UL-mätare, får ta det i ett senare projekt.
Jag löste problemet med att montera en vridpot på den fasta delen med en pinne ut från axeln så att den vreds av en pinne från den rörliga delen
Kod: Markera allt
O<-vridpot
/
/
/
%
|
|
______ |_______
|
rörlig del
Det blir visserligen inte helt linjärt, men det duger för tillämpningen.
Den stora fördelen med konstruktionen är att den ger ett absolutvärde och att den inte kan slira.
Nackdelarna är som sagt att det inte blir linjärt samt att det krävs en del utrymme.